Avatar billede jackass- Nybegynder
02. december 2010 - 10:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SQLite hjælp

Hej,

Jeg har installeret csharp-sqlite_3_6_23 og added den som reference med using System.Data.SQLite;

Følgende kode giver dog denne fejl: "Error: No connection associated with this command"

        private void treeView1_MouseClick(object sender, MouseEventArgs e)
        {
            if (treeView1.SelectedNode.Text == "Node1")
            {
                this.richTextBox1.Text = "";

                SQLiteDataReader dataReaderSelect = GetSQLData(treeView1.SelectedNode.Text);
                if (dataReaderSelect != null && dataReaderSelect.HasRows)
                {
                    while (dataReaderSelect.Read())
                    {
                        string txt = dataReaderSelect[0].ToString() + "\n";
                        txt += dataReaderSelect[1].ToString() + "\n";
                        txt += dataReaderSelect[2].ToString() + "\n";
                        txt += dataReaderSelect[3].ToString() + "\n";
                        txt += dataReaderSelect[4].ToString() + "\n";
                        MessageBox.Show(txt);
                    }

        public SQLiteDataReader GetSQLData(string name)
        {
            SQLiteDataReader dataReader = null;
            try
            {
                SQLiteConnection connectionString = new SQLiteConnection("Data Source=" + Path.GetDirectoryName(Application.ExecutablePath) + "\\database.s3db;Version=3;New=False;Compress=True");
                using (SQLiteConnection conn = new SQLiteConnection(connectionString))
                {
                    conn.Open();
                    SQLiteCommand cmd = new SQLiteCommand();
                    cmd.CommandText = "select * from myTable";
                    cmd.CommandTimeout = 120;
                    dataReader = cmd.ExecuteReader();
                }

            catch (Exception ex)
            {
                MessageBox.Show("Error: " + ex.Message.ToString() + "\n\n");
            }
            return dataReader;
        }

Hvad mangler jeg? :-/
Avatar billede jackass- Nybegynder
02. december 2010 - 10:10 #1
I øvrigt også ADO.NET 2.0 Provider for SQLite installeret.
Avatar billede Syska Mester
02. december 2010 - 10:12 #2
Du skal assign din connection til dit command object.
Avatar billede Syska Mester
02. december 2010 - 10:13 #3
SqlCommand tager det som parameter som dette:
SqlCommand cmd = new SqlCommand("select * from table", conn);

eller burde du også kunne gøre sådan her:
cmd.Connection = conn;
Avatar billede jackass- Nybegynder
02. december 2010 - 10:29 #4
Nåe ja.. cmd.Connection = conn; virker.. men får stadig denne fejl:

{"Connection was closed, statement was terminated"} på denne linie:

if (dataReaderSelect != null && dataReaderSelect.HasRows)

..??
Avatar billede Syska Mester
02. december 2010 - 10:32 #5
Fordi din:
using (SQLiteConnection conn = new SQLiteConnection(connectionString))

Lukker din SQL connection, iden du reelt set har hentet data fra databasen.

mvh
Avatar billede jackass- Nybegynder
02. december 2010 - 10:34 #6
Ah ja natürlich :-/

Er det bedre at returnere en DataTable fx i stedet for SQLiteDataReader?
Avatar billede Syska Mester
02. december 2010 - 10:51 #7
Pas ...

Jeg har aldrig rigtig prøvet at lave min egen ORM før, så jeg ved ikke hvad best practice er her.

Men du må i hvert fald ikke lukke din forbindelse, før du har hentet data ud :-)

og svar.
Avatar billede jackass- Nybegynder
02. december 2010 - 11:01 #8
Klart klart, det var lige noget med skoven og alle træerne hehe.. tak for hjælpen :-)

Smider lige resultatet (som virker) i tilfælde af at andre kunne drage nytte af det senere:

        private void treeView1_MouseClick(object sender, MouseEventArgs e)
        {
            if (treeView1.SelectedNode.Text == "Node1")
            {
                this.richTextBox1.Text = "";

                DataTable dt = GetSQLData(treeView1.SelectedNode.Text);
                foreach (DataRow myRow in dt.Rows)
                {
                    string txt = myRow[0].ToString() + "\n";
                    txt += myRow[1].ToString() + "\n";
                    txt += myRow[2].ToString() + "\n";
                    txt += myRow[3].ToString() + "\n";
                    MessageBox.Show(txt);
                }

        public DataTable GetSQLData(string name)
        {
            SQLiteDataReader dataReader = null;
            DataTable dt = new DataTable();
            try
            {
                SQLiteConnection connectionString = new SQLiteConnection("Data Source=" + Path.GetDirectoryName(Application.ExecutablePath) + "\\database.s3db;Version=3;New=False;Compress=True");
                using (SQLiteConnection conn = new SQLiteConnection(connectionString))
                {
                    conn.Open();
                    SQLiteCommand cmd = new SQLiteCommand();
                    cmd.Connection = conn;
                    cmd.CommandText = "select * from myTable";
                    cmd.CommandTimeout = 120;
                    dataReader = cmd.ExecuteReader();
                    dt.Load(dataReader);
                    dataReader.Close();
                    cmd.Connection.Close();
                }

            catch (Exception ex)
            {
                MessageBox.Show("Error: " + ex.Message.ToString() + "\n\n");
            }
            return dt;
        }