Avatar billede cooraz Nybegynder
02. december 2010 - 09:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hjælp til delegate (opdatere textbox fra en anden thread) c++/cli

har prøvet lidt forskelligt for at få det til at virke men render ind i samme problem hver gang... her er koden:

private: delegate void AppendTextDelegate(String^ text);

private: void AppendText(String^ text)
    {
        if(textBox4->InvokeRequired)
        {
            textBox4->Invoke(gcnew AppendTextDelegate (&clientservertest::Form1::AppendText), text );
        }
        else
        {
            textBox4->Text = text;
        }

og i tråden skriver jeg så bare:

AppendText(received);

fejlen jeg får er:
error C3352: 'void clientservertest::Form1::AppendText(System::String ^)' : the specified function does not match the delegate type 'void (System::String ^)'

nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede segmose Nybegynder
02. december 2010 - 10:51 #1
private: void AppendText(String^ text)

Ligger problemet ikke i private: ???
Avatar billede cooraz Nybegynder
02. december 2010 - 11:06 #2
hvorfor skulle det være et problem?

det er nu heller ikke den linje den melder fejl på, men denne:
textBox4->Invoke(gcnew AppendTextDelegate (&clientservertest::Form1::AppendText), text );
Avatar billede segmose Nybegynder
02. december 2010 - 11:31 #3
Kommer de private: ikke fra klasse erklæringen?

hvis det er tilfældet og du ikke har nogle friends erklæringer eller de er i samme klasse alle sammen så kan jeg ikke se det kan fungerer.

Måske mangler der bare noget yderligere kode så jeg kan se hvad du gør?
Avatar billede cooraz Nybegynder
02. december 2010 - 12:50 #4
det ligger alt sammen inden i form1.h
og under samme class...

jeg har oprettet alle function osv inde i form1.h..... ved godt det nok ikke er det smarteste at gøre men gad ikke lige dele det op

her kommer hele koden efter #pagma endregion:
private: System::Void button4_Click(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            this->radioButton3->Enabled = false;
            this->radioButton4->Enabled = false;
            this->textBox4->Enabled = false;
            this->button5->Enabled = false;
            this->button4->Enabled = false;
            this->button3->Enabled = true;
            this->toolStripStatusLabel2->Text = "server stopped";
        }
private: System::Void button3_Click(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            if(this->textBox5->Text == "")
            {
                System::Windows::Forms::MessageBox::Show("mangler port");
            }
            else {
                this->button3->Enabled = false;
                this->radioButton3->Enabled = true;
                this->radioButton4->Enabled = true;
                this->textBox4->Enabled = true;
                this->button5->Enabled = true;
                this->button4->Enabled = true;
                tcpserver = gcnew TcpListener(IPAddress::Any,Convert::ToInt32(this->textBox5->Text));
                listenthread = gcnew Thread(gcnew ThreadStart(this,&clientservertest::Form1::listenforclients));
                listenthread->Start();
                this->toolStripStatusLabel2->Text = "server started";
            }
private: System::Void radioButton4_CheckedChanged(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            this->textBox4->Enabled = false;
            this->button5->Enabled = false;
        }
private: System::Void radioButton3_CheckedChanged(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            this->textBox4->Enabled = true;
            this->button5->Enabled = true;
        }
private: System::Void radioButton2_CheckedChanged(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            this->textBox3->Enabled = false;
            this->button2->Enabled = false;
                array<Byte>^ message = gcnew array<Byte>(4096);
                int bytesread;

                while(true)
                {
                    bytesread = 0;

                    try
                    {
                        bytesread = clientstream->Read(message,0,4096);
                    }
                    catch(...)
                    {
                        //Socket error
                        break;
                    }
                    if(bytesread==0)
                    {
                        //Client disconnected
                        break;
                    }
                    ASCIIEncoding^ encoder = gcnew ASCIIEncoding();
                    String^ received = encoder->GetString(message,0,bytesread);
                    this->textBox3->Text = received;
                }
private: System::Void radioButton1_CheckedChanged(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            this->textBox3->Enabled = true;
            this->button2->Enabled = true;
        }
private: System::Void button1_Click(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            if(this->textBox1->Text == "" || this->textBox2->Text == "")
            {
                System::Windows::Forms::MessageBox::Show("du mangler at skrive ip eller port");
            }
            else {
                //TcpClient^ tcpclient = gcnew TcpClient();
                //NetworkStream^ clientstream;
                tcpclient->Connect(this->textBox1->Text, Convert::ToInt32(this->textBox2->Text));
                clientstream = tcpclient->GetStream();
                this->toolStripStatusLabel1->Text = "Connected";
            }
private: System::Void button2_Click(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            ASCIIEncoding^ encoder = gcnew ASCIIEncoding();
            array<Byte>^ buffer = encoder->GetBytes(this->textBox3->Text);
            clientstream->Write(buffer, 0, buffer->Length);
            clientstream->Flush();
        }
private: System::Void Form1_Load(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            this->radioButton1->Select();
            this->radioButton3->Select();
        }
private: void listenforclients(void)
    {
        tcpserver->Start();
        while(true)
        {
            TcpClient^ client = tcpserver->AcceptTcpClient();
            Thread^ clientthread = gcnew Thread(gcnew ParameterizedThreadStart(this,&clientservertest::Form1::handleclientcomm));
            clientthread->Start(client);
        }
private:     void handleclientcomm(Object^ client)
    {
        TcpClient^ tcpclient = (TcpClient^)client;
        NetworkStream^ clientstream = tcpclient->GetStream();

        array<Byte>^ message = gcnew array<Byte>(4096);
        int bytesread;

        while(true)
        {
            bytesread = 0;

            try
            {
                bytesread = clientstream->Read(message,0,4096);
            }
            catch(...)
            {
                //Socket error
                break;
            }
            if(bytesread==0)
            {
                //Client disconnected
                break;
            }
            ASCIIEncoding^ encoder = gcnew ASCIIEncoding();
            String^ received = encoder->GetString(message,0,bytesread);
            //Console::WriteLine(received);
            //this->textBox4->Invoke(gcnew Form1::test_delegate(&Form1::update_text), received);
            AppendText(received);

        }
        tcpclient->Close();

    }
private: System::Void button5_Click(System::Object^  sender, System::EventArgs^  e) {
            ASCIIEncoding^ encoder = gcnew ASCIIEncoding();
            array<Byte>^ buffer = encoder->GetBytes(this->textBox4->Text);
            clientstream->Write(buffer, 0, buffer->Length);
            clientstream->Flush();
}
//public: delegate void OutputUpdateDelegate(String^ data);
//
//public: void UpdateTextBox(String^ data)
// {
// if ( textBox4->InvokeRequired )
//    textBox4->Invoke(gcnew OutputUpdateDelegate(&Form1::OutputUpdateCallback), data);
// else
// OutputUpdateCallback(data); //call directly
// }
//
// private: static void OutputUpdateCallback(String^ data)
// {
// textBox4->Text = data;
// }

//public: delegate void test_delegate(String^ s);
//        static void update_text(String^ s)
//        {
//            textBox4->Text = s;
//        }
        public: delegate void AppendTextDelegate(String^ text);

    public: void AppendText(String^ text)
    {
        if(textBox4->InvokeRequired)
        {
            textBox4->Invoke(gcnew AppendTextDelegate(&clientservertest::Form1::AppendText), text );
        }
        else
        {
            textBox4->Text = text;
        }
Avatar billede segmose Nybegynder
02. december 2010 - 15:31 #5
textBox4->Invoke(gcnew AppendTextDelegate (&clientservertest::Form1::AppendText), text );

skal det være

textBox4->Invoke(gcnew AppendTextDelegate (&clientservertest::Form1::AppendText, text ));

?
Avatar billede cooraz Nybegynder
09. december 2010 - 09:50 #6
hvis man gør det så giver den også fejl

error C3924: error in argument #2 of delegate constructor call 'clientservertest::Form1::AppendTextDelegate':
1>        pointer to member function expected
Avatar billede segmose Nybegynder
09. december 2010 - 15:13 #7
Jeg må nok sige pas nu, det exemple jeg mente jeg fandt ovenstående lignede åbenbart ikke din brug af delegate nok.
Avatar billede cooraz Nybegynder
05. maj 2011 - 13:41 #8
svar