Avatar billede LS-Falster Juniormester
02. december 2010 - 08:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at lave en automatisk tekst baseret på en rulleliste i værktøjslinjen Formular

Hej

Jeg er ved at lave nogle brevskabeloner, hvor jeg gerne vil have indsat en automatisk tekst baseret på et valg fra en rulleliste.

Mit eksempel er følgende:

1. man vælger mellem tallene 1-4 fra en rulleliste (rulleliste1)

Længere nede i dokumentet indsættes en tekst baseret på det valg man har foretaget i rullelisten. (hvis man vælger tallet 1, indsættes Tekst1, hvis man vælger tallet 2, indsættes Tekst2 osv.

Jeg har forsøgt en IF-sætning som ser således ud:
{IF rulleliste1 = "1" "Tekst1"; IF rulleliste1 = "2" "Tekst2"; IF rulleliste1 = "3" "Tekst3"; IF rulleliste1 = "4" "tekst4}

Er det overhovedet muligt at lave en IF-sætning med mere end 2 variabler og hvis ja, hvad har jeg så lavet forkert?

Mvh Lars
Avatar billede supertekst Ekspert
02. december 2010 - 08:58 #1
Lidt VBA kan også løse opgaven.

Hvor er de variable tekster "lagret"?
Avatar billede LS-Falster Juniormester
02. december 2010 - 09:34 #2
Teksterne er ikke lagret. De ligger i selve Word-dokumentet. Men hvis det kan lade sig gøre at lægge standard-tekster på et fællesdrev, som VBA kan hente, så er det også en fin løsning for mig.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. december 2010 - 10:41 #3
Du skal være velkommen til at se en kopi af dokument. Så skal jeg prøve at indlægge den nødvendige kode. @-adresse under min profil.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. december 2010 - 09:25 #4
Du kan godt løse opgaven med formularen uden at bruge VBA. Hvis det er lavet rigtigt, vil indholdet, der skal indsættes, når brugeren vælger fra rullelisten i den beskyttede formular, dukke op, når der rykkes til næste felt, f.eks. med tab (styret af indstillingen "Beregn ved afslutning" i egenskaberne for rullelisten).

I dokumentet skal du gøre følgende, mens formularen er ubeskyttet:

1. Dobbelklik på Rulleliste1. I dialogboksen "Indstillinger for rullelistefelt", slå "Beregn ved afslutning" til. Tjek også at bogmærkenavnet "Rulleliste1" er defineret i dialogboksen.

2. Opbyg feltkonstruktion som følger på det sted, hvor din tekst skal indsættes, når brugeren vælger i rullelisten:

{ IF{ Rulleliste1 }= "1" "Tekst1" }{ IF{ Rulleliste1 }= "2" "Teks2" }{ IF{ Rulleliste1 }= "3" "Teks3" }{ IF{ Rulleliste1 }= "4" "Teks4" }

BEMÆRK. Det er 4 selvstændige felter, som hver indeholder betingelse, ekstra felt mm. Alle feltklammer skal laves med Ctrl+F9. Da højst en af betingelserne kan være opfyldt, vil der vil højst være et af de fire sammensatte felter, der viser noget. De andre vil være usynlige i dokumentet.

"Tekst1" (og 2, 3, 4) er selve teksten, der dukker op i dokumentet, når den relaterede betingelse er opfyldt.

Du kan også få hentet teksten fra andre steder i dokumentet i stedet for at teksten skal være skrevet direkte inde i felterne. Du skal da sætte et bogmærke omkring den tekst, du vil kunne hente. Eksempel:

{ IF{ Rulleliste1 }= "1"{ REF t1} }{ IF{ Rulleliste1 }= "2" { REF t2} }{ IF{ Rulleliste1 }= "3" { REF t3} }{ IF{ Rulleliste1 }= "4" { REF t4} }

BEMÆRK: Her er indsat REF-felter, som henviser til (og dermed viser indholdet fra) bogmærker med navnene t1, t2, t3 og t4. REF-felter er krydshenvisninger.
Avatar billede LS-Falster Juniormester
07. december 2010 - 08:56 #5
Hej Lene

Det virker perfekt. Tak for hjælpen.

Mvh Lars
Avatar billede LS-Falster Juniormester
07. december 2010 - 09:00 #6
Lene, sender du et svar, så du kan få dine point?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. december 2010 - 10:23 #7
Velbekomme. Det var godt, at du fik det til at virke.