Avatar billede hugodell Nybegynder
02. december 2010 - 01:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

2 IP adr på samme PC

Hej eksperter.
Er det muligt på en PC, med 2 brugerkonti, at oprette unik IP-adr for hver konto? Og hvordan?

På forhånd tak.
Avatar billede miqe Nybegynder
02. december 2010 - 03:30 #1
Teoretisk burde det godt kunne lade sig gøre, men en implementation kan nok gå hen at blive overkill i forhold til hvad man vil have ud af det.

Prøv at beskrive din problemstilling.
Hvilket OS har du på din maskine?
Har du kontrol over dit netværk? Netværksserveren?
Hvad skal du bruge det til?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2010 - 05:44 #2
du skal bruge 2 Netkort. OS burde selv finde ud af at tildele en IP til hver af dem.
Avatar billede hugodell Nybegynder
02. december 2010 - 12:14 #3
Min problemstilling:
Det er for det første ikke til mig selv, men til en veninde i Sydafrika. Hun deler PC med en anden og ønsker ikke at kunne identificeres med denne (på fora og lignende). Hun frygter at hendes konto kan misbruges. Jeg har som det første selvfølgelig anbefalet 2 brugerkonto på PC.
Da mange fora bruger IP som identification (udover bruger id) kommer vi så til mit stillede spørgsmål.
Jeg er klar over at det vil kræve 2 netkort. Vil de så altid vælge den samme tildelte IP, eller skal man bruge statisk IP?
OS er WinXP sp3 / Ingen netværk
NB,min viden om PC/hardware er er i top. Bygger selv pc´er. Internet/netværk er mit svage punkt

mvh
Avatar billede Nereos Nybegynder
02. december 2010 - 12:30 #4
Lav et logon script til hver bruger. Langt det nemmeste, og rimelig let at gå til.
.bat filen ligger du i start, inde i startmenuen. Så kører den selv scriptet ved logon af bruger.

Start .bat filen:

:: Sætter fast IP addresse på interfacet med navnet "Local Area Connection"
:: !! Husk at sætte det rigtige navn og IP addresse ind i scriptet !!
@echo off
netsh interface ip set address name="Local Area Connection" static 192.168.1.10 255.255.255.0 192.168.1.1 1
netsh interface ip set dns "Local Area Connection" static 192.168.1.1

exit

Slut på .bat filen!

Åben notepad og kopier teksten ind.
Gem filen som f.eks. "Set-ip.bat" og kopier den ind i start mappen. Husk at rette IP adresse og interface navn så det passer 100%.
Avatar billede Nereos Nybegynder
02. december 2010 - 12:33 #5
Hmm så hun har ingen router eller andet der holder hende adskilt til internettet? Sidder hun bare direkte på et modem uden firewall?
Hint hint ... DONT DO!!
Avatar billede -Munken- Nybegynder
02. december 2010 - 20:33 #6
Er det blot mig, eller lyder alt ovenstående som en umulig opgave.
Hermed ment, at det lyder til at være den offentlige IP adresse, som ønskes adskilt, på hver sin bruger konto.

For at dette kan lade sig gøre, som jeg lige ser det, skal IP adressen låses til MAC adressen på netkortet, og så skal de dels have hver deres netkort, og så skal der laves et script, som går ind og deaktivere henholdsvis det ene / andet netkort, alt efter hvem der logger på.

Men udbyderen skal så tilbyde 2 IP adresser....

Ej en router vil afhjælpe dette problem, da det er IP adressen på fora, som han snakker om, og det vil altid være den offentlige.

Hvis alt ovenstående er fejlfortolket, så se endelig bort fra dette indlæg.

M.
Avatar billede hugodell Nybegynder
02. december 2010 - 20:52 #8
-Munken
Du fejlfortolker ikke. Det jeg ønsker er 1 IP adr delt mellem 2 konti, men de skal være forskellige (IP).
Normalt er det jo sådan at (her i Danmark) når man har 2 PC, på en linie, med router, tildeles de 2 forskellige IP adr. Dog får de ikke den samme hver gang (afhængig af hvilken der tændes først).
Kan det gøres på éen pc, med 2 netkort?
Avatar billede milter Ekspert
02. december 2010 - 20:55 #9
Og keg må lige tilføje, at jeg heller ikke er ekspert på internettets uransagelige veje. Jeg ved bare, at mange bloggere i Mellemøsten bruger TOR for at undgå at blive nappet.
Avatar billede miqe Nybegynder
02. december 2010 - 22:51 #10
Med udgangspunkt i problemstillingen er der for mig at se 2 måder at gøre det på.

Den ene er Mitter's løsning med Tor netværket.
Bruger hun Firefox som browser findes der endda et plugin, der gør det nemt at slå Tor netværket fra og til.
Læg mærke til at Tor kun virker med TCP. Hvis hun f.eks. forsøger at tilgå en videostream der ofte benytter UDP vil hendes rigtige IP fremstå.

Den anden løsning er vis hun har mulighed for at have sit eget mobile bredbånd, men ved ikke hvad mulighederne for dette er i Sydafrika og hvad det i givet fald koster.
Avatar billede hugodell Nybegynder
03. december 2010 - 12:55 #11
Tak for alle jeres forslag.
Der går lige lidt tid inden jeg kan afgøre hvilke et der hjalp/om det i det hele taget lader sig gøre.
Jeg skal kommunikere frem og tilbage med hende i SA, så vær tålmodige.

mvh