Avatar billede madsens90 Praktikant
29. november 2010 - 15:42 Der er 22 kommentarer

Hvordan laver jeg nemmest Grafisk Design på Android applicationer?

Hej Eksperter!

Ved ikke helt om den skulle have været under Java den her!

Men det er sådan at jeg lige har fået købt mig en HTC DESIRE HD telefon, og selvom jeg ikke har den store kendskab til android i forvejen, fandt jeg jo hurtigt ud af at den var ret sej. Men nok om det.

Jeg fik hurtigt lysten til at lave applicationer til min nye telefon, som jeg gør til så meget andet, og begyndte at undersøge hvordan det kunne lade sig gøre.

Efter noget tid fandt jeg ud af at programmet "Eclipse" var anbefalet mange steder, så det har jeg installeret. Har også installeret Android Plugin.

Men da jeg ikke vidste meget om det på forhånd, fandt jeg ud af at der ikke var en specielt stort grafisk del i det her, og jeg begyndte at undre mig over hvordan man laver programmer som Angry Birds osv.

Jeg har før lavet Flash (actionscript 2.0), og ved derfra at alt man laver med den tilhørende GUI, kan man også programmerer sig frem til med kode.

Så mit spørgsmål er om der ikke er en metode til at sætte det grafiske design på min application op med et GUI i stedet for at skulle programmerer mig frem til det? Det behøver ikke at være i programmet i Eclipse, er villig til at installerer hvad som helst.

Jeg er måske helt galt på den, og behøver slet ikke at lave det i Java men noget helt andet?

Jeg har i forvejen også et ret stort kendskab til C#, og håbede derfor på at kunne lave programmer i det, men uden held. Fandt frem til ét program hvori man kunne programmerer til Android i C#, og det hedder MonoDroid, men da man ikke bare lige sådan kan downloade det program, var jeg desværre nød til at gå væk fra det igen. :(

Jeg har Visual Studio 2010 som jeg bruger til C#, og håber meget at jeg kan sætte applicationer op til min Android tlf. på samme måde som der, hvor man kan skifte mellem det grafiske, og kodningen. :)

Mange tak fordi i gad læse mit meget meget lange spørgsmål. ;)
Hvis pointene ikke rækker til spørgsmålet, er jeg villig til at give flere for et godt svar. :D

Mvh. Christian Højslev Madsen
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
29. november 2010 - 17:45 #1
jeg vil anbefale dig at kigge tilbage på dine åbne spørgsmål. Du har 1200 point ude

Der er nok nogle flere der er interesseret i at dele deres erfaringer ud hvis du får lukket spørgsmål.

Inklusiv mig selv
Avatar billede madsens90 Praktikant
29. november 2010 - 18:57 #2
Nu har jeg rykket for et svar på samtlige af mine spørgsmål, og ryddet op i det. Der er nu 670 point ude, og mangler kun at afslutte "Read og Write til og fra HID Infrared device vil ikke virke?" og dette spørgsmål. :)

Nogen der har noget relevant til det her spørgsmål?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2010 - 00:58 #3
WYSIWYG er generelt ikke så populært i Java kredse.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2010 - 00:58 #4
Men måske var dette noget:
  http://appinventor.googlelabs.com/about/
Avatar billede madsens90 Praktikant
30. november 2010 - 09:13 #5
Hej Arne_V.

Det har jeg desværre efterhånden også måtte indse. :)
Har bare været vild med den måde man laver tingene på i Visual Studio, så håbede der var noget lign. MonoDroid.

Jeg kiggede på det link du sendte i nr. 2 indlæg, og det så ret spændene ud. Har skrevet mig op til at få lov til at bruge programmet, men de skriver at der kan gå mange uger inden jeg får lov. Ligesom MonoDroid skrev. Så jeg kan desværre ikke begynde med noget endnu, eller bedømme om 'Appinventor' var det jeg ledte efter.
Men jeg glæder mig til at gå i gang med det, selvom jeg er lidt ked af at man slet ikke kan programmerer noget i det. :D

Hvis der er andre forslag til programmer må i meget meget gerne skrive dem. :)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
30. november 2010 - 10:30 #6
Jeg vil som en kommentar til det AppInventor sige at jeg fik adgang 2 dage efter jeg skrev mig op. Har bare ikke haft tid til at prøve det.

Derudover så tror jeg at spil som AngryBirds bruge grafik klassen.
android.graphics

Som Arne siger.. Java kredse laver ikke så meget WYSIWYG.

Desuden hvis du giver dig i kast med spil i Visual Studio eg. XNA-game studio, så er der heller ikke noget drag'n'drop. Så er det ren programmering.

I Eclipse når du åbner din xml layout fil så kan du klikke på tabben i bunden der hedder "Layout" det er WYSIWYG, men det er ikke helt gennemskueligt.

@off-topic
Er det ellers en god telefon? Jeg har kun en Desire så vil gerne høre hvordan Desire HD er ;).
Avatar billede madsens90 Praktikant
30. november 2010 - 10:42 #7
Heinzdmx:

Jeg glæder mig meget til at AppInventor tillader mig adgang. :)

Da jeg ikke er den store haj til Java, bliver "android.graphics" klassen vidst skudt lidt til siden i første omgang.

Der er da i øvrigt en masse drag'n'drop i Visual Studio? :)
Men det er heller ikke kun spil jeg vil lærer at lave.
Det er mest nyttige programmer jeg vil fokuserer på. ;)

Jeg vil lige tage et ekstra kig på Eclipse når jeg kommer hjem så!

@off-topic svar:
Den er helt fantastisk! Jeg har som sagt ikke den store erfaring med android i forvejen, men den her telefon kunne jeg godt hurtigt vænne mig til!
Skærmen er lidt ligesom en bærbar. Når du først er gået fra 15" til 17" så går du højst sandsynligt aldrig tilbage igen, fordi det er for småt. ;)
Jeg har kun 2 store minusser ved telefonen, som du sikkert også har på din Desire.
1. Batterilevetiden (offcourse)
2. Den er VILDT langsom når den opdaterer programmer! Hvilket den gør en gang i timen, selvom jeg har sat alt ned til at opdaterer meget sjældent!
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
30. november 2010 - 11:01 #8
Eclipse layout fungere også med Drag'n'drop. Men dog ikke lige så godt som VS. Desværre.

@off-topic
1. Batterilevetid, du vænner dig til at lade den op hver nat eller have USB stik med i skolen ;)
2. Har ikke det problem... Min kan være lang tid om at opdatere et program, men den gør ikke telefonen langsom. :O

Hvordan fungere htcsense.com ? :) En af de ting vi desværre ikke har på Desire
Avatar billede madsens90 Praktikant
30. november 2010 - 11:47 #9
@off-topic
Lidt irriterende at man skal huske at have sin oplader med på arbejde syns jeg!
Følger også stadig på nogle punkter at telefonen er i "beta", da der stadig kommer opdateringer der løser irriterende problemer, som at man ikke kunne skrive ø. Det kan Desire vidst heller ikke? Altså den har vidst ikke seperate knapper til æ ø og å? det har HD'en.

htcsense.com er mere for blær, end til praksis syns jeg. Men det er tilgengæld en ret sej ting at kunne blærer sig med. ;)
Funktionen med at få sin telefon til at ringe ved at trykke på en knap på siden virker fint, og låse telefonen med en pin-kode man vælger fra gang til gang på hjemmesiden virker også fint.
Men at kunne se hvorhenne telefonen er ved at bruges dets GPS, er vidst også stadig i beta stadie. Det er ihvertfald sjældent for mig at det virker.
Man kan i øvrigt sende sms'er fra htcsense.com, og det virker også fint. Og man kan se ubesvarede opkald, men det er også stadig i beta efter min mening.

Så alt i alt er det "stadig en beta telefon", med potentiale til at blive den fedeste telefon!
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
30. november 2010 - 18:42 #10
@off-topic

Tja... Det med remote nuke, lås telefonen, send sms'er osv. Lyder nu meget fedt ;)

@On-topic:

Jeg har lige prøve AppInventer. Og må ærgeligt talt sige at det skuffer mig lidt.

Det hele er drag'n'drop og du har ikke mulighed for at skrive en linje  kode.

Der er så vidt jeg kan se understøttelse for:
Knapper, labels, textbokse, checkboxe, ur, billede, database, camera, billedvælger, lyd, video, 2D animationer, socialt: contakter, email, telefonopkald, sms, twitter, accelerometer, location, orientation, begrænset layout, activitys, barcode scanner, notifyicon,

Og så ting der er "not ready for primetime":
bluetooth, gameclient, voting

Det hele er drag'n'drop og det samme er if-else sætninger der findes via Block editor.

Metoder ser sådan her ud:
http://appinventor.googlelabs.com/about/images/ScreenShotAbout2.png

Ps. det understøtter heller ikke tabs. Jeg synes det begrænser mere end det gør at læse dokumentationen og forstå hvad der skal skrives. Et program som en calendar der synkronisere med Google Calendar er i hvertfald ikke noget den rigtigt kan...
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2010 - 19:27 #11
Det er ret normalt at nemt og kraftfuldt er enten eller.
Avatar billede madsens90 Praktikant
01. december 2010 - 09:17 #12
Må nu ærlig talt sige at jeg allerede inden at have prøvet det, er meget skuffet over AppInventor. Men det havde jeg også regnet med at blive..

Tilgengæld så regner jeg med at blive positivt overrasket over hvor sejt MonoDroid er når jeg på et tidspunkt får adgang til det, og kan lave mine java apps i C#. :)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
01. december 2010 - 09:39 #13
Du har godt set der står:
Visual Studio 2010 Professional or better to use our Visual Studio plugin.

Kilde: http://monodroid.net/FAQ

Og prisen på Visual Studio 2010 Professional:
http://store.microsoft.com/microsoft/Visual-Studio-2010-Professional/product/8C47A214

799.00 dollars, ca. 799.004.577 DKK

Så jeg tvivler på at du vil kunne udvikle med Visual Studio..

Desuden shipper den ikke med en UI designer:

MonoDroid does not bundle a UI designer to create the UI XML files, but you can use DroidDraw http://www.droiddraw.org

DroidDraw ser tilgengæld lovende ud.

Desuden vil MonoDroid når det endelig bliver givet have følgende pris:
We have not yet announced the pricing for MonoDroid, but you should anticipate that the price will be in the same range as MonoTouch ($400 USD for individual users, and $1,000 for enterprise users).
Avatar billede madsens90 Praktikant
01. december 2010 - 09:45 #14
Nu er jeg den heldige vinder af Visual Studio 2010 Pro fordi jeg arbejder i et Microsoft Partner firma, og da jeg er på en programmerings uddannelse, har jeg fået lov at installerer programmet :)

Mht. design, så var jeg godt klar over at man "skal/kan" bruge DroidDraw, og det har jeg haft kigget på, og det ser fint ud. :)

Når det endelig kommer ud, har jeg forhåbentlig på det tidspunkt haft adgang til en beta version af MonoDroid, og hvis det er virkelig fedt, må jeg jo enten købe det, eller lokke firmaet til det. :)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
01. december 2010 - 09:56 #15
Ahh.. My bad.. ;)
Avatar billede madsens90 Praktikant
01. december 2010 - 10:01 #16
I orden. Og tak for informationen! Havde været RET så væsentligt med priser, hvis ikke jeg havde det i forvejen!
Hvis der er andre der læser det her, er det jo en god ting at tage op med sig selv. Selvom jeg kunne forestille mig at de fleste så bare ville downloade en piratkopi af det.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
01. december 2010 - 10:36 #17
@off-topic

det med tasterne. Det er meningen at ÆØÅ ikke er egentlige knapper. I stedet skal du bruge HTC Sense tasteturet til at fremkalde dem.
Dvs vil du skrive "Ærefrygt er noget godt" så skriver du bare "Arefrygt er noget godt" Arefrygt bliver så foreslået til at blive ændret til Ærefrygt.

Derudover kan du holde a nede for at få æ og å frem.
Det fungere utroligt godt.
Avatar billede madsens90 Praktikant
01. december 2010 - 10:42 #18
@off-topic

Ved godt at man kan holde tasterne nede, det fungerer bare bedre (efter min mening), på Desire HD med at der er en seperat knap til æ, ø, og å.

Nu har jeg så godt nok skiftet mit tastatur, sådan så når telefonen ligger ned, har jeg et bogstav på hver knap. men når den "står op", så har jeg 3 bogstaver på hver knap ligesom på andre mobiler. Har gjort sådan, for så har jeg større knapper, og ordbogen er stadig slået til.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
01. december 2010 - 11:22 #19
Jeg vænnede mig hurtigt til det ;) Bruger også selv den metode. Det lille querty tastatur er ikke lige mig
Avatar billede madsens90 Praktikant
20. juni 2011 - 16:37 #20
Nu er MonoDroid kommet ud, så vil tage et kig på det. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2011 - 16:48 #21
Bemaerk at Novell/Attachmate har fyret stort set alle Mono folkene som nu har startet eget firma og vil lave et konkurrerende product til MonoDroid.
Avatar billede madsens90 Praktikant
21. juni 2011 - 09:04 #22
Jeg takker!
Vil have det i baghovedet, og holde øjnene åbne. :-)