Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 14:28 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sporer jeg downloads med Google Analytics

Jeg har fuldt vejledningen på http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=da&answer=55529 men jeg syntes ikke at dette virker - pt. har jeg min sporingskode liggede lige før </head> (jeg har også prøvet med koden i <body> før mit sporingsklad - men lige meget (eller lidt) hjalp det.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 14:47 #1
Man kan ikke gætte på hvad du har gjort galt.. Du skal skrive hvad du gør og hvad der forventes..

Eksempelvis sådan her:

<a href="fil.pdf" onclick="pageTracker._trackEvent('download', 'fil', 'filnavn')"></a>
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 14:51 #2
1) jeg har indsat std. sopringskoden lige FØR </HEAD> tagget

1.2) jeg har tidligere prøvet med at have sporingskoden lige EFTER <BODY> tagget - dette viste intet resultat.

2) jeg har oprettet mit link sådan:
<a href="files/Agenda4.pdf" target="_blank" onClick="java script: pageTracker._trackPageview('/downloads/agenda4'); ">

3) nu får jeg en fejl på siden som hedder:
Detaljer om fejl på websiden

Detaljer om fejl på websiden:

Brugeragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; MALC)
Tidsstempling: Mon, 29 Nov 2010 13:50:34 UTC

Meddelelse: 'pageTracker' er ikke defineret
Linje: 52
Tegn: 2
Kode: 0
URI: http://xxxxxxxxx/side3.html

Hvad gør jeg ved dette?
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 14:55 #3
ingen java script:: foran onclick !!
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 14:56 #4
2) jeg har oprettet mit link sådan:
<a href="files/Agenda4.pdf" target="_blank" onClick="java script: pageTracker._trackPageview('/downloads/agenda4'); ">

rettes til

2) jeg har oprettet mit link sådan:
<a href="files/Agenda4.pdf" target="_blank" onClick="pageTracker._trackPageview('/downloads/agenda4'); ">

Men du bruger trackPageView, der benyttes til flash, silverlight mm.
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 15:07 #5
"Men du bruger trackPageView, der benyttes til flash, silverlight mm" hvad er alternativet?
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:12 #6
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:16 #7
mht til pagetracker er ikke defineret, så bruger du ikke det asynkrone analytics vel ? du skal have pagetracker objectet initialiseret før du kan kalde metoderne.
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 15:16 #8
men den skriver endnu:
Detaljer om fejl på websiden

Brugeragent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 6.1; Trident/4.0; SLCC2; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 3.0.30729; Media Center PC 6.0; .NET4.0C; MALC)
Tidsstempling: Mon, 29 Nov 2010 14:16:06 UTC

Meddelelse: 'pageTracker' er ikke defineret
Linje: 52
Tegn: 1
Kode: 0
URI: http://xxxxxxxx/side3.html
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 15:17 #9
så må jeg høre HVORDAN?
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:26 #10
hvordan inkludere du analytics ? hvordan ligger du det ind på din side?
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 15:28 #11
<script type="text/javascript">

  var _gaq = _gaq || [];
  _gaq.push(['_setAccount', 'UA-xxxxxxxx-x']);
  _gaq.push(['_trackPageview']);

  (function() {
    var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
    ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
    var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
  })();

</script>
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:29 #12
1: Normal

var pageTracker = _gat._getTracker('UA-XXXXX-X');
pageTracker._trackPageview();

2: Async

_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXX-X']);
_gaq.push(['_trackPageview']);

Hvilken af metoderne bruger du ?
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:31 #13
<a href="fil" onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'fil', 'hent', 'filnavn']);">Hent fil</a>

Du bruger den asynkrone....
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 15:31 #14
tjjaa... hvornår har jeg valgt dette? 1 ville jeg tro - hvor skal dette indsættes?
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:38 #15
Du bruger metode nummer 2, og har derfor ikke et pageTracker object.

Dine links du gerne vil spore skal derfor se sådan her ud:

<a href="/sti/til/fil.pdf" onClick="_gaq.push(['_trackEvent', 'download', 'pdf', '/sti/til/fil.pdf']);">Hent fil</a>

ok ?
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 15:40 #16
jeg har lagt koden ind - ikke nogle fejlbesked - så jeg checker i morgen og der ligger nogle "hits" - jeg skal kunne finde det inden under indhold -> hændelsessporing ikke?
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:50 #17
yes sir
Avatar billede maxwell Nybegynder
29. november 2010 - 15:52 #18
takker - vi ser i morgen om der er kommet nogle sporinger
Avatar billede jokkejensen Novice
29. november 2010 - 15:56 #19
jep, husk at hvis du har ekskluderet din egen ip adresse at få en anden til at klikke.

/J