Avatar billede summerfling Nybegynder
29. november 2010 - 13:56 Der er 13 kommentarer

Cellenavn som fanenavn Excel 2007

Sidder og nørkler med et Excel regneark, hvor jeg har en oversigt over ansatte i en virksomhed. Denne liste vil jeg jo gerne hvis jeg kunne få cellenavnene ned i hvert sin fane. Men kan ikke rigtig på noget til at fungere!

Har prøvet med et par koder fundet herinde, og det fungerer slet ikke! Er ikke super stiv til excel - så gerne på niveau "For Dummies" :)
Avatar billede supertekst Ekspert
29. november 2010 - 14:05 #1
Du skal være velkommen til at sende filen - eller en " model" heraf - så skal jeg prøve med lidt VBA.
@-adresse under profil.
Avatar billede summerfling Nybegynder
29. november 2010 - 14:44 #2
Jamen det ville jeg som end gerne... Problemet er bare at hvis det så virker så skal jeg også kunne anvende det på en 2-3 andre ark...

Men grundideen er:

Celle A3: Agnethe - som skal på fane 2 osv osv...

Og det burde jo være simpelt nok... Men kan altså ikke gennemskue hvad jeg gør forkert.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. november 2010 - 14:53 #3
Hvad gør du indtil nu?

Prøv at vise koden her..

Se evt. koden i spørgsmål 924920
Avatar billede summerfling Nybegynder
29. november 2010 - 15:12 #4
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Ark As Object, ByVal Target As Range)
If Target = Range("A1") Then Ark.Name = Ark.Range("A1").Value
End Sub

Er den jeg har brugt... Men kan ikke rigtig på det til at fungere. Måske fordi jeg ikke er så skrap til sådan noget kode.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. november 2010 - 15:22 #5
Er det meningen at alle navne i kolonne A skal overføres til hver sin fane - eller?
Avatar billede summerfling Nybegynder
29. november 2010 - 15:31 #6
Ja det er det. Det er et lønark hvor hver medarbejders lønseddel er på hver sin fane.
Avatar billede summerfling Nybegynder
29. november 2010 - 15:32 #7
Skal måske også lige sige at koden er forsøgt på et navn og en fane! Ikke dem alle.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. november 2010 - 15:56 #8
Ok - d.v.s, at for hvert ark findes navnet i A1 og dette skal så anvendes som Ark-navn.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. november 2010 - 16:07 #9
Rem Koden indsættes i ThisWordBook i VBA-vinduet:
Rem Koden kan aktiveres med Alt+F8 / indsætArknavne / Afspil makro

Public Sub indsætArknavne()
Dim ark As Worksheet
    For Each ark In ActiveWorkbook.Sheets
        ark.Name = ark.Range("A1")    'hvis navn er i A1
    Next ark
End Sub
Avatar billede summerfling Nybegynder
30. november 2010 - 08:12 #10
Min blondinehjerne kan ikke få koden til at fungere... Den kommer med en fejl 400 (?).
Avatar billede supertekst Ekspert
30. november 2010 - 09:07 #11
Ok - hvis du sender en mail til mig - så returnerer jeg min testfil.
@-adresse under min profil.
Avatar billede summerfling Nybegynder
30. november 2010 - 11:19 #12
afsendt :)
Avatar billede supertekst Ekspert
30. november 2010 - 12:57 #13
Const navneListe = "Ark1"
Const startRække = 3
Const førsteArkNr = 2
Dim sidsteRække

Dim navneListeArk As Worksheet, ræk As Long, navn As String, arkNr As Long
Public Sub opretFaneNavne()
    Set navneListeArk = ActiveWorkbook.Sheets(navneListe)
    navneListeArk.Activate
    sidsteRække = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    arkNr = førsteArkNr

    For ræk = startRække To sidsteRække
        navn = Range("A" & ræk)
        ActiveWorkbook.Sheets(arkNr).Name = navn
        arkNr = arkNr + 1
    Next ræk
End Sub