Avatar billede encorez Nybegynder
23. november 2010 - 08:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ændre parametre i MySQL

Hej

Jeg har en tabel med en colmn hvor jeg bruger Full Text på. Men nogle af navne hedder "df-gt-re-jk" og det gør åbenbart at FULLTEXT match søgningen ikke finder den.

Måske fordi ft_min_word_len-parametren skal sættes ned?
Jeg har læst om det, men jeg kan ikke se hvor jeg sætter den paramenter ned.
Kan nogen kort beskrive det?

MÅSKE er det istedet /eller også, nødvendigt at tilføje "-" som et ord-karakter? Det læste jeg et sted.
Men igen ved jeg ikke hvor jeg sætter det ind.
Kan nogen kort forklare det?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2010 - 15:25 #1
my.ini (Windows)
my.cnf (*nix)
Avatar billede encorez Nybegynder
23. november 2010 - 20:50 #2
Jeg har fundet ud af tilføje ft_min_word_len-parametren.

Men hvordan laver jeg om på det så "-" ikke opfattes som en seperator?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2010 - 21:01 #3
Det er beskrevet i:

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/fulltext-fine-tuning.html

If you want to change the set of characters that are considered word characters, you can do so in several ways, as described in the following list. After making the modification, you must rebuild the indexes for each table that contains any FULLTEXT indexes. Suppose that you want to treat the hyphen character ('-') as a word character. Use one of these methods:

...

men det ser dog indroemmet ikke helt simpelt ud!

:-)
Avatar billede encorez Nybegynder
23. november 2010 - 21:04 #4
Ja, det har jeg også fundet og som du siger ser det ikke simpelt ud.
Det er derfor jeg har brug en mere-nede-på-jorden forklaring :)
Avatar billede encorez Nybegynder
23. november 2010 - 21:08 #5
Ahhh, fandt nok noget mere konkret her
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/full-text-adding-collation.html

men det må jeg afprøve i morgen
Avatar billede arne_v Ekspert
24. november 2010 - 01:36 #6
Ja den ser ud til at være lige til at gå til.
Avatar billede encorez Nybegynder
24. november 2010 - 20:00 #7
Jeg kan bare ikke få det til at virke.
Istedet for at lave en ny collection, har jeg forsøgt mig med at rette i den eksisterede latin1_swedish. Men de eksempler de kommer med virker ikke.

Men er heller ikke sikker på jeg rette de helt rigtige steder.
Denne instruktion synes jeg ikke er helt nem at følge med mindre man er inde i det sprog

Change the value corresponding to 0x2D (which is the code for the '-' character) from 10 (punctuation) to 01 (small letter). In the following array, this is the element in the fourth row down, third value from the end.
Avatar billede encorez Nybegynder
24. november 2010 - 23:56 #8
Kan du eller nogen sige mig hvis jeg laver en kombineret nøgle på 2 felter, er de så også samtidig indekseret? Eller skal jeg tilføje et indeks bagefter hvis jeg ønsker det?
Avatar billede encorez Nybegynder
25. november 2010 - 21:38 #9
Arne, læg et svar for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2010 - 23:15 #10
Hvis det drejer sig om de tidligere spørgsmål: der er ingen grund til at have et INDEX hvis man har et UNIQUE index.

Et index på (fa,fb) vil kunne bruges af:

SELECT ... WHERE fa=X AND fb=Y

og:

SELECT ... WHERE fa=X

men ikke af:

SELECT ... WHERE fb=Y

Generelt er det ikke så tit at man bruger sammensatte index.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2010 - 23:15 #11
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2010 - 23:15 #12
Fik du rettet '-' ??