Avatar billede broberg-jepsen Nybegynder
22. november 2010 - 08:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

IF formel (2 i 1 i 5)

Håber én kan knække denne her:
Jeg har en streng i en celle, med 5 if formler, der skal give forskelligt udfald afhængig af data i feltet D5 - det fungerer fint. Nu er problemet, at den ene IF formel skal tage højde for 2 ting. Omskrevet ser formlen (den del der skal laves om) sådan ud:
IF(D5="ØST";B7)
Opgaven er nu, at selvom D5="ØST", skal output ikke være B7, hvis D22="VAL". I dette tilfælde skal output være B9.
/Klaus
22. november 2010 - 08:54 #1
IF(AND(D5="ØST";D22="VAL");B9;........)

jeg kan ikke ud af det du skriver se hvordan resten skal se ud. Men her kan du se, hvordan du håndterer 2 betingelser i den betingede formel.
Avatar billede broberg-jepsen Nybegynder
22. november 2010 - 10:52 #2
Hej Erik
Her er hele strengen (med din tilføjelse):
=IF(D5="SYD";B4;IF(D5="MIDT";B5;IF(D5="NORD";B6;IF(D5="VEST";B8;IF(AND(D5="ØST";D22="VAL");B9;B7)))))
Problemet er nu blot, at B7 som FALSE-værdi, kun skal gælde, når D5="ØST" og D22 er forskellig fra "VAL". Som strengen er nu, er B7 FALSE-værdi for alle betingelser. Hvis ingen betingelser i formlen er opfyldt, skal cellen bare være blank (FALSE)
Kan du løse dette også?
/Klaus
Avatar billede broberg-jepsen Nybegynder
22. november 2010 - 11:59 #3
Hej Erik

Jeg har fundet en løsning. Fandt ud at, at hvis der er flere betingelser i samme streng, som alle er opfyldte, men som udløser forskellige TRUE-værdier, vælger excel værdien tilhørende den første bestingelse i strengen som opfyldes. (jeg troede formlen ville konflikte). Med andre ord, er betingelserne i formlen prioriterede.
Min løsning ser således ud:
=IF(OR(D22=D9;D22=E9;D22=F9);B9;IF(D5="SYD";B4;IF(D5="MIDT";B5;IF(D5="NORD";B6;IF(D5="VEST";B8;IF(D5="ØST";B7))))))

(D9-F9 er forskellige værdier, bl.a. "VAL")

Tak fordi du forsøgte!