Avatar billede rotco Juniormester
21. november 2010 - 13:28 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan programmere i? Vigtigt!

Hejsa,

Ja det lyder måske underligt, og så igen.. Måske ikke..

Jeg er kommet lidt i tvivl om mine færdigheder så at sige.

Husker i alle kommandoer? Kan i programmere et loginsystem uden at kigge rundt på nettet eksempelvis? Kan i programmere en gæstebog uden at kigge på nettet? Jeg snakker ikke færdige scripts, men f.eks mysql insert, update og delete - kan i huske det i hovedet, hvordan man skriver koden til dem? osv. osv.

Hvordan programmere i? Får i hjælp nogle steder fra nettet - jeg bruger meget php.net, phpartikler.dk & w3schools.com ....

Med de 3 sider finder jeg alt hvad jeg skal bruge, men når jeg finder det, og implementere det, så husker jeg det sgu ikke igen, og jeg er bange for at det kan blive et problem for mig, for hvis du giver mig en computer uden internetforbindelse, så kan jeg edderbankeme ikke lave ret meget (jeg programmere i notepad)..

Nogle råd? eller idéer?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
21. november 2010 - 13:57 #1
Det kommer af sig selv, når du får mere erfaring. Det kan godt være du glemmer noget igen efter du har brugt det, men efterhånden er der forhåbentlig noget som vil sætte sig fast :)

Der er ikke noget i vejen for at du slår ting op, som du ikke kan huske. Ellers kommer du jo ingen vejne, og efterhånden vil du sikkert også få mindre behov for det.

Nu siger du det kan være et problem uden internet. Men man kan vel downloade php dokumentationen, så det ligger på sin pc.

Hvis jeg skulle give et råd, så ville det være at bruge et andet program end Notepad. Du kan jo få programmer, som kan hjælpe dig en del med hukommelsen. Dreamweaver er godt, men koster penge. MS Expression Web er også godt og er en del billigere. Der er sikkert også nogle gratis-programmer som er bedre end Notepad. Jeg brugte engang Netbeans. Det er også ok.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
21. november 2010 - 13:57 #2
Du har i øvrigt en del point ude. Du skal huske at lukke dine spørgsmål.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
21. november 2010 - 14:01 #3
Helt enig med emfr08ab.
Mange programmeringssprog er så store og omfattende at du formentlig aldrig vil kunne huske det hele. Jeg vil mene at det er de færreste der aldrig bruger dokumentationen. Det vigtige er at kunne læse og forstå dokumentationen.
Med tiden vil de dele af sproget som du bruger igen og igen dog sætte sig fast, så du ikke særlig ofte skal slå op i dokumentationen.

Angående editor:
Til PHP kan jeg anbefale TSW PhpCoder - eller den nyere TSW WebCoder.
Avatar billede zynzz Praktikant
21. november 2010 - 14:20 #4
Jeg bruger selv php.net, da jeg ikke kan huske alle funktioner og hvad de retunere, men kan huske alt det grundlæggende, jeg bruger selv netbeans...
Avatar billede rotco Juniormester
21. november 2010 - 14:32 #5
Det er fordi at jeg kan jo programmere alt fra en gæstebog til et helt cms-system/communitysystem ...

Ikke at det skulle være specielt flot, men det kan jeg med hjælp fra de 3 sider der.

Grunden til jeg spørger i den her tråd er at jeg starter på web-integrator-uddannelsen i morgen - eller.. praktik.. Og de vil formentlig programmere HELT HELT anderledes end jeg gør, og selvom jeg så måske med mine egne metoder er langt længere fremme end deres undervisning, så er det jo muligt at jeg slet slet ikke kan finde ud af måden dé gør det på, og jeg vil være underdog.

Det har jeg egentlig heller ikke noget imod at være, men jeg tror da at læreren ville blive ret træt af at jeg skulle bruge hjælp konstant, til noget jeg reelt set godt kan, men ikke har fået indlært korrekt.

Meget af det sætter sig egentlig meget godt fast, men jeg husker ikke den korrekte måde at skrive det på, og af den grund skal jeg slå det op alligevel :-)

Tak for jeres svar indtil videre.. Jeg havde glemt alt om at acceptere for point - gør det lige med det samme :)
Avatar billede rotco Juniormester
21. november 2010 - 14:33 #6
I øvrigt mange tak for programmerne - dem vil jeg lige kigge lidt på, og se om der er noget jeg føler mig tilpas med.. Nogle der ved om nogle er bedre end andre - eller er det mest en smagssag?

Uanset hvad det koster.
Avatar billede coderdk Praktikant
21. november 2010 - 14:47 #7
Ang. editor er jeg blevet ret glad for NuSphere's PhpED
Avatar billede repox Seniormester
21. november 2010 - 19:02 #8
Jeg ville sagtens kunne sætte mig ned og lave et loginsystem uden andet end end editor og min hukommelse; men en klæbehjerne gør mig ikke til en dygtig programmør.

Det nytter ikke noget at kunne PHPs manual uden ad, hvis den kode du skriver alligevel ikke tager højde for sikkerhedshuller, performance problemer eller validering af brugerinput.

Jeg slår hellere end gerne op i manualen en gang for meget end en gang for lidt - så er jeg også sikker på at have den nyeste viden når jeg skal skrive en applikation...
Avatar billede coderdk Praktikant
21. november 2010 - 19:14 #9
Jeg bruger stor set aldrig andet end php.net, og det sjældent, da PhpED viser mig hvad parametrene og return er ;)

At programmere er jo bare et spørgsmål om at analysere problemet og skrive en løsning ;)
Avatar billede danco Nybegynder
21. november 2010 - 22:46 #10
Enig med øvrige kommentarer.
Jeg vil så også lige indskyde at mange problematikker kan løses med ganske simple færdigheder. Så jeg vil kort og godt sige at hvis man har styr på kontrolstrukturer og collections så er man et godt stykke henne i programmeringens favre verden.
Personligt bruger jeg php.net til tider, men det er mest af alt i form af vurdering af standard funktionerne hvor jeg er i tvivl om hvorvidt den ene eller den anden er mest hensigtsmæssig at bruge.
Personligt bruger jeg netbeans til at programmere i, det er mest af alt fordi det understøtter mange programmeringssprog og derfor kan jeg havde det hele samlet i et IDE, og når det kommer til stykket er det vel udelukkende syntax highlighting og PHPdoc der er nødvendigt.
Gæstebog og login er i princippet simple programmeringsopgaver så derfor ville det nok ikke kræve opslag at løse for mig.
Avatar billede persimonsen Nybegynder
21. november 2010 - 23:55 #11
Er enig med resten, er selv ved at lære php, og rigtig mange sidder jeg og river mig i håret, fordi jeg ikke lige kan komme på en løsning.
Men så kigger man lidt på php.net hvilket kræver man ved hvad man skal kigge efter og w3schools.
Og rigtig mange gange for man ideer til en løsning. Bruger selv Notepad++.
Men basic syntaks den sidder der nogenlunde, men er i tvivl ofte om man skal bruge while, for, elelr break.
Avatar billede The_Buzz Novice
23. november 2010 - 20:19 #12
Hej

Jeg bruger meget copy paste af mine gamle koder. Men vil da sige at et login system vil jeg programmere fra bunden uden at kigge tilbage.

Jeg er igang med at bygge denne side op - tilgiv dens mangel på ting ligenu - den er kun tre dage gammel... http://www.phptips.dk/
Avatar billede rotco Juniormester
14. december 2010 - 17:11 #13
Tak for alle jeres svar..

Jeg vil gerne dele pointene imellem jer.. Kom med jeres svar :-)

Tak for det hele, det var meget nyttigt!
Avatar billede amews_aj Nybegynder
14. december 2010 - 17:29 #14
Svar...
Avatar billede danco Nybegynder
14. december 2010 - 17:43 #15
svar