Avatar billede pb1 Nybegynder
18. november 2010 - 14:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flytte en kolone over i en anden tabel

Jeg har en table med alle danske post nr & by navne..
table: tbl_by
kolonner: post, bynavn

tbl_order har kun et felt med post nr.. by navnet tager jeg fra tbl_by. men jeg har ny tilføjet kolonnn bynavn e til tbl_order.. da jeg gerne vil have bynavnet står i tbl_order. Men problemet er jeg nu har 5000 eksisterende records jeg skal have opdateret. Hvordan går jeg det?? Kan jeg lave en SELECT og UPDATE på samme tid? Eller et PHP script som så lave en update?? Håber i forstår hvad jeg mener.

table: tbl_order
kolonner: id, kunde, blah, blah, post, bynavn
Avatar billede teepee Nybegynder
18. november 2010 - 14:39 #1
update tbl_order to
set bynavn = (select bynavn from tbl_by tb where to.postnr=tb.postnr)
where to.postnr is not null
and to.bynavn is null;
Avatar billede pb1 Nybegynder
18. november 2010 - 15:22 #2
0 row(s) affected. ( Forepørgsel tog 0.0002 sek )

Virker ikke ??
Avatar billede pb1 Nybegynder
18. november 2010 - 15:24 #3
Det er hvad jeg køre

update tbl_order
set bynavn = (select bynavn from tbl_by where tbl_order.postnr=tbl_by.postnr)
where tbl_order.postnr is not null
and tbl_order.bynavn is null;
Avatar billede teepee Nybegynder
18. november 2010 - 15:27 #4
ok, er postnummer overhovedet udfyldt i tbl_order? Du skulle bare have bynavnet ikke?
Avatar billede pb1 Nybegynder
18. november 2010 - 15:28 #5
virker hvis jeg fjerner where tbl_order.postnr is not null
and tbl_order.bynavn is null;
Avatar billede teepee Nybegynder
18. november 2010 - 15:31 #6
Ok, men så får du opdateret bynavne hvor de fandtes i forvejen...
Avatar billede pb1 Nybegynder
18. november 2010 - 15:37 #7
Nej i de tomme felter.
Avatar billede pb1 Nybegynder
18. november 2010 - 15:47 #8
Ahh du har nok ret i dette eksemple.. kan se jeg har kaldt begge koloner for bynavn.

I virkeligheden hedder de ikke det samme.. så den har heldigvis opdateret den rigtige.