Avatar billede lenny_dk Nybegynder
18. november 2010 - 10:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

nu smider jeg simpelthen håndklædet i ringen - link i menu og link i indhold2

værsgo 100p

jeg har et tillægsspørgsmål for det virkede ikke helt kun noget af det?

hvis mine links i menu og indhold så sådan her ud.

hvordan indoperer jeg det så i html koden??

#menu a:link{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
#menu a:active{color:#000000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}
#menu a:visited{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
#menu a:hover{color:#000000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}

#indhold a:link{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}
#indhold a:active{color:#FFFF00;text-decoration:underline;font-weight:italic;}
#indhold a:visited{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}
#indhold a:hover{color:#FFFF00;text-decoration:underline;font-weight:italic;}
Avatar billede BrianCsection Nybegynder
18. november 2010 - 11:01 #1
<a href="#" id="menu"></a>
<a href="#" id="indhold"></a>

men det er en god ide at lave dem om til class istedet for id, så hedder det f.eks:

<a href="#" class="menu"></a>
<a href="#" class="indhold"></a>

.indhold a:link{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}

.menu a:link{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}
Avatar billede Authiel Nybegynder
18. november 2010 - 11:08 #2
og hvis du absolut vil have det med i HTML koden, kan du tilføje dette:

<a href="#" style="color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;">link</a>
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. november 2010 - 11:19 #3
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<style type="text/css">
#menu {
  a:link{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
  a:active{color:#000000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}
  a:visited{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
  a:hover{color:#000000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}
}
#indhold {
  a:link{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}
  a:active{color:#FFFF00;text-decoration:underline;font-weight:italic;}
  a:visited{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}
  a:hover{color:#FFFF00;text-decoration:underline;font-weight:italic;}
}
</style>
</head>
<a href="#" class="menu">Et bette menu link</a>
<a href="#" class="indhold">Lidt indhold</a>
</html>

ovenstående burde fungere
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 11:25 #4
<div id="menu">
  <a...
</div>

<div id="indhold">
  <a...
</div>
Avatar billede BrianCsection Nybegynder
18. november 2010 - 11:27 #5
en god ide er at have hele CSS delen liggende i et eksternt dokument, som du så linker til i HTML delen..

<html>
<head>
  <title>Min hjemmeside</title>
<link rel="stylesheet" src="stylesheet/style.css" type="text/css">
</head>

<body>
<a href="#" class="menu">link</a>
<a href="#" class="indhold">indhold</a>
</body>
</html>

og så laver du en fil ved siden af som hedder f.eks. style.css, hvor du så der i skriver css delen i...
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. november 2010 - 11:29 #6
Det jeg skrev er noget volapyk...

Som Brian siger - lav det til classes i stedet:

nedenstående fungerer i hvert fald :P

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<style type="text/css">
a.menu:link{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a.menu:active{color:#000000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}
a.menu:visited{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a.menu:hover{color:#000000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}
a.indhold:link{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}
a.indhold:active{color:#FFFF00;text-decoration:underline;font-weight:italic;}
a.indhold:visited{color:#FFFF00;text-decoration:none;font-weight:italic;}
a.indhold:hover{color:#FFFF00;text-decoration:underline;font-weight:italic;}
</style>
</head>
<a href="#" class="menu">Et bette menu link</a>
<a href="#" class="indhold">Lidt indhold</a>
</html>
Avatar billede lenny_dk Nybegynder
18. november 2010 - 13:52 #7
Okay nu ser det sådan her ud:

alt virker med undtagelse af active

stylesheetet

a.menu:link{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a.menu:active{color:#fff;text-decoration:underline;font-weight:bold;}
a.menu:visited{color:#000000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a.menu:hover{color:#fff;text-decoration:underline;font-weight:bold;}

a.indhold:link{color:#0000FF;font-style:italic;}
a.indhold:visited{color:#0000FF;font-style:italic;}
a.indhold:hover{color:#0000FF;font-style:italic;}

div#menu {
  margin-bottom:5px;
  padding:10px;
  height:20px;
  width:1002px;
  background-color:green;
  font-family: tahoma, verdana, sans-serif;
  text-align:right;
}

div#indhold {
  margin-bottom:10px;
  padding:10px;
  height:auto;
  width:1002px;
  background-color:green;
  font-family: tahoma, verdana, sans-serif;
  font-size:12px;

  color:#000000;
  text-align:left;
}

htmlsiden

<div id="menu">
<a href="index.html" class="menu">forside</a>
<a href="sider/laug.html" class="menu">laug</a>
<a href="sider/galleri.html" class="menu">galleri</a>
<a href="sider/blog.html" class="menu">blog</a>
<a href="sider/dokumenter.html" class="menu">dokumenter</a>
<a href="sider/kontakt.html" class="menu">kontakt</a>
<a href="sider/links.html" class="menu">links</a>
</div>
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 14:06 #8
active fungerer kun hvis du benytter frames - skal det fungere uden frame skal du kode dig ud af at sætte en anden klasse på det aktive link, fx vha PHP eller ASP.NET.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. november 2010 - 14:16 #9
Active fungerer ikke helt som jeg tror du tror den fungerer.

active aktiveres hvis du åbner en ny side gennem din side, men er i bund og grund ikke videre pålidelig.
Når du loader en ny side i samme browser vindue, vil alt resettes, medmindre du laver det i frames, således at din menu ikke reloades, men frames er noget rod, og supporteres ikke længere i HTML5 hvis jeg husker ret.

Hvis du vil opnå det med en menu som jeg tror du vil, så skal du have gang i noget javascript, eller også skal du lave menuen unik for hver side du loader, hvilket nok er nemmere med en begrndset vide om HTML.
Avatar billede BrianCsection Nybegynder
18. november 2010 - 14:19 #10
du kan få active til at virke med CSS alene... på hver af dine sider skal dit <body> tag have et id, f.eks:

<body id="side01">
<div id="menu">
  <a href="#" class="side01"></a>
</div>
</body>

og så skal din css se ca. sådan her ud

#side01 #menu .side01 (
)

og så skal du bare gøre det for side 2, 3, 4 også videre, som sådan her:

#side01 #menu .side01, #side02 #menu .side02, #side03 #menu .side03, #side04 #menu .side04, (
)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
18. november 2010 - 14:23 #11
du kunne eksempelvis lave en ny class til "active" og så bruge den på den aktive side, eller style det enkelte element:
i flg. eksempel er laug siden loadet:

STYLE
a.aktiv:link{color:#fff000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a.aktiv:active{color:#fff0000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}
a.aktiv:visited{color:#fff000;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a.aktiv:hover{color:#ff0000;text-decoration:underline;font-weight:bold;}

HTML
<div id="menu">
<a href="index.html" class="menu">forside</a>
<a href="sider/laug.html" class="aktiv">laug</a>
<a href="sider/galleri.html" class="menu">galleri</a>
<a href="sider/blog.html" class="menu">blog</a>
<a href="sider/dokumenter.html" class="menu">dokumenter</a>
<a href="sider/kontakt.html" class="menu">kontakt</a>
<a href="sider/links.html" class="menu">links</a>
</div>
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 14:39 #12
både #10 og #11 vil kunne fungere - men det bliver så også et helvede at vedligeholde.
Avatar billede BrianCsection Nybegynder
18. november 2010 - 14:40 #13
ikke hvis du include'er menuen med php.. så skal det ændres 1 sted, som med css...
Avatar billede lenny_dk Nybegynder
18. november 2010 - 14:49 #14
Jeg fik til at virke alligevel!

droppede active i både menu og indhold.

der skal ikke være en active i indhold for er der ingen der kommer til at se.

istedet indførte jeg denne:

div#menu #aktiv {color:#fff;text-decoration:underline;font-weight:bold;}

derefter sætter jeg denne id="aktiv" ind på den side der er "active"

lidt besværligt men det virker foreløbig i firefox

<a href="index.html" class="menu" id="aktiv">forside</a>
Avatar billede lenny_dk Nybegynder
18. november 2010 - 14:55 #15
>> keyser soze kan du ikke smide et svar?

alle andre mange mange tak for hjælpen - eksperten er pisse fedt!!

Jeg fik til at virke alligevel!

droppede active i både menu og indhold.

der skal ikke være en active i indhold for er der ingen der kommer til at se.

istedet indførte jeg denne:

div#menu #aktiv {color:#fff;text-decoration:underline;font-weight:bold;}

derefter sætter jeg denne id="aktiv" ind på den side der er "active"

lidt besværligt men det virker foreløbig i firefox

<a href="index.html" class="menu" id="aktiv">forside</a>
Avatar billede keysersoze Guru
18. november 2010 - 15:10 #16
#13 hvis du kan include menuen med PHP vil du også dynamisk kunne skifte klassen på dit link vha PHP, og gøres det sidste vil du få klart mindre både kode i og vedligeholdelse af din CSS.

#15 svar :)