Avatar billede mickeycph Nybegynder
18. november 2010 - 09:58 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Lodret rulletekst på webside/flash tekst der "faider ud".

Hej,

Lodret rulletekst på webside/flash tekst der "faider ud".

Nogen der kan hjælpe med at få en rulletekst til at køre lodret (nedefra) med stop i ca. 10 sek. inden den kører videre opad og ny tekst kommer frem nedefra. Eller noget Flash tekst som "faider ud" og ny tekst kommer frem.

Har hjemmesiden på one.com, hvor der findes et flashvindue man kan indsætte en kode, men mangler koden der skal indsættes.

Det skal være muligt at tilføje nye tekster (op til 10 forskellige tekster).

Tekstboksen skal være 195 x 195 px.

Tekstfarven (dato i blå #0000ff og selve teksten i sort #000000).

Både tekstboks, tekststørrelse og farve skal kunne ændres.

Har også downloaded FileZilla Client - måske det kan køre via det program. Behøver bare hjælp til opsætningen så det fungerer på hjemmesiden.

Håber nogen kan hjælpe.

1000 tak for hjælpen.
Avatar billede martinsp Nybegynder
18. november 2010 - 10:32 #1
Jeg vil anbefale dig at bruge jQuery frem for flash, da det er mere stabilt og fungerer for alle.

Du kan tage udgangspunkt i dette plugin, "Rolling News".

http://www.htmldrive.net/items/demo/106/JQuery-Rolling-News

Hvis du kan en smule javascript, kan du nemt tilpasse det til at holde pause og fade.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
18. november 2010 - 11:05 #2
Hej Martinsp

Jeg kan desværre ikke omprogrammere endnu, så skal nok bruge en rulletekst der stopper selv. Den der er vist virker lidt forvirrende da den kører hele tiden.

Så håber stadig på lidt hjælp. :-)
Avatar billede martinsp Nybegynder
18. november 2010 - 12:52 #3
Så er det måske mere noget i denne stil du søger:
http://www.learningjquery.com/2006/10/scroll-up-headline-reader
Avatar billede mickeycph Nybegynder
18. november 2010 - 12:55 #4
Muligvis, hvis den kan køre langsommere og have to farver m.m. som jeg beskriver det i mit ønske.
Avatar billede martinsp Nybegynder
18. november 2010 - 13:47 #5
Eksempel med ønsket farver og størrelse:

HTML:
<div id="scrollup">
  <div class="headline">
    Nyhed 1
    <span class="date">18. november 2010</span>
  </div>
  <div class="headline">...</div>
</div>

CSS:
<style type="text/css">
#scrollup {
  position: relative;
  overflow: hidden;
  border: 1px solid #000;
  height: 195px;
  width: 195px
}
.headline {
  position: absolute;
  top: 205px;
  left: 5px;
  height: 195px;
  width:190px;
  color:#000000;
}
.headline span.date{
  color:#0000ff;
}
</style>

<script type="text/javascript>
var headline_count;
var headline_interval;
var old_headline = 0;
var current_headline = 0;
$(document).ready(function(){
  headline_count = $("div.headline").size();
  $("div.headline:eq("+current_headline+")").css('top', '5px');

  headline_interval = setInterval(headline_rotate,5000);//Tid i millisekunder (5 sek)
  $('#scrollup').hover(function() {
    clearInterval(headline_interval);
  }, function() {
    headline_interval = setInterval(headline_rotate,5000);//Tid i millisekunder (5 sek)
    headline_rotate();
  });
function headline_rotate() {
  current_headline = (old_headline + 1) % headline_count;
  $("div.headline:eq(" + old_headline + ")")
    .animate({top: -200},"slow", function() {
      $(this).css('top', '205px');
    });
  $("div.headline:eq(" + current_headline + ")")
    .animate({top: 5},"slow");
  old_headline = current_headline;
}
</script>

<head>
<script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.pack.js"></script>
</head>

Har ikke lige haft mulighed for at teste det.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
18. november 2010 - 13:51 #6
Ok, tak. Og hvor skal jeg sætte dette ind henne på texteditor?
Avatar billede martinsp Nybegynder
18. november 2010 - 13:56 #7
Jeg går ud fra du har en html side? Eller også kan du lave en via FileZilla. Koden skal sættes ind således:

<html>
<head>
<title>News Scroller</title>
<script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.pack.js"></script>
<style type="text/css">
#scrollup {
  position: relative;
  overflow: hidden;
  border: 1px solid #000;
  height: 195px;
  width: 195px
}
.headline {
  position: absolute;
  top: 205px;
  left: 5px;
  height: 195px;
  width:190px;
  color:#000000;
}
.headline span.date{
  color:#0000ff;
}
</style>

<script type="text/javascript>
var headline_count;
var headline_interval;
var old_headline = 0;
var current_headline = 0;
$(document).ready(function(){
  headline_count = $("div.headline").size();
  $("div.headline:eq("+current_headline+")").css('top', '5px');

  headline_interval = setInterval(headline_rotate,5000);//Tid i millisekunder (5 sek)
  $('#scrollup').hover(function() {
    clearInterval(headline_interval);
  }, function() {
    headline_interval = setInterval(headline_rotate,5000);//Tid i millisekunder (5 sek)
    headline_rotate();
  });
function headline_rotate() {
  current_headline = (old_headline + 1) % headline_count;
  $("div.headline:eq(" + old_headline + ")")
    .animate({top: -200},"slow", function() {
      $(this).css('top', '205px');
    });
  $("div.headline:eq(" + current_headline + ")")
    .animate({top: 5},"slow");
  old_headline = current_headline;
}
</script>
</head>

<body>

Prøv dette. :-)

<div id="scrollup">
  <div class="headline">
    Nyhed 1
    <span class="date">18. november 2010</span>
  </div>
  <div class="headline">...</div>
</div>

</body>
</html>
Avatar billede martinsp Nybegynder
18. november 2010 - 13:58 #8
Lige en lille rettelse:
<script type="text/javascript> skal være <script type="text/javascript">
Avatar billede mickeycph Nybegynder
18. november 2010 - 22:50 #9
Kører den langsommere end eksemplet?

Og hvor indsætter jeg dato og tekst henne? Kan ikke se datoer og tekst 1, 2, 3 osv....der er ca. op til 10 forskellige tekster der skal køre i rulleteksten. Og nyeste tekst skal være øverst/første tekst der ruller.

Skal kodningen bare sættes ind hvor tekstboksen på hjemmesiden skal være.
Ved ikke hvor i FileZilla kodningen skal sættes ind henne?
Har ikke brugt FileZilla før, har kun downloaded programmet.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
18. november 2010 - 23:13 #10
Har fået tekstboks ind på siden men datoen kommer som første besked og teksten kommer som næste besked.
Kan de sættes sammen så dato kommer lige over teksten i samme besked? Se eks:

18.11-2010                      (dato blå farve)
Her skal teksten så gerne        (tekst sort farve)
være så man både kan se
dato og tekst i samme
besked.

Tekstboksen må gerne kunne rulle noget langsommere. Er det
muligt?
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 16:01 #11
Har du prøvet at indsætte mit eksempel på din hjemmeside? Eksemplet indeholder variabler så du kan regulere hvor hurtigt det skal køre, og dine nyheder indsættes du i diven 'scollup'.

Hvis du har prøvet at indsætte eksemplet på din side, må du lige igen prøve at forklare, hvad der helst præcist mangler...ud fra det eksempel, jeg har givet. :-)
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 16:15 #12
Jeg har sat det hele ind og der kører en rulletekst...én kun med dato og ikke andet...og næste med tekst uden dato. Skulle gerne have dato (blå skrift) og tekst (sort skrift) i samme besked. Se eksemplet i besked nr. 10.

Jeg ved ikke hvad det præcist hedder der hvor man skal ændre hastigheden på rulleteksten. Så jeg har prøvet at ændre flere tal i kodningen for at få teksten til at køre langsommere. Det er bare ikke lykkedes endnu. Har fået ændret stoptiden, så teksten stopper et vist antal sek.

Og hvis je kopierer det sidste i kodningen du sendte for at få flere tekster, så kommer der også flere tekstbokse. Der skal kun være én tekstboks, men med flere rullende tekster efter hinanden, med kun én dato og tekst ad gangen.
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 16:30 #13
Har ændret lidt i koden og tilføjet nogle kommentarer i javascript-delen.

<html>
<head>
<title>News Scroller</title>
<script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.pack.js"></script>
<style type="text/css">
#scrollup {
  position: relative;
  overflow: hidden;
  border: 1px solid #000;
  height: 195px;
  width: 195px
}
.headline {
  position: absolute;
  top: 205px;
  left: 5px;
  height: 195px;
  width:190px;
  color:#000000;
}
.headline span.date{
  color:#0000ff;
  display:block;
}
</style>

<script type="text/javascript">
var headline_count;
var headline_interval;
var old_headline = 0;
var current_headline = 0;
$(document).ready(function(){
  headline_count = $("div.headline").size();
  $("div.headline:eq("+current_headline+")").css('top', '5px');

  headline_interval = setInterval(headline_rotate,5000);// Delay (5 sek)
  $('#scrollup').hover(function() {
    clearInterval(headline_interval);
  }, function() {
    headline_interval = setInterval(headline_rotate,5000);// Delay (5 sek)
    headline_rotate();
  });
function headline_rotate() {
  current_headline = (old_headline + 1) % headline_count;
  $("div.headline:eq(" + old_headline + ")")
    .animate({top: -200},2000, function() { // De 2000 angiver hvor hurtigt teksten skal rulle
      $(this).css('top', '205px');
    });
  $("div.headline:eq(" + current_headline + ")")
    .animate({top: 5},2000); // De 2000 angiver hvor hurtigt teksten skal rulle
  old_headline = current_headline;
}
</script>
</head>

<body>

<div id="scrollup">
  <div class="headline">
    <span class="date">18. november 2010</span>
    Nyhed 1
  </div>
  <div class="headline">
    <span class="date">19. november 2010</span>
    Nyhed 2
  </div>
  <div class="headline">
    <span class="date">21. november 2010</span>
    Nyhed 3
  </div>
  <div class="headline">
    <span class="date">29. november 2010</span>
    Nyhed 4
  </div>

</body>
</html>
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 17:06 #14
Tak for de ting du havde skrevet ind, det hjalp.

Der er 4 rulletekster. Prøvede at tilføje 2 mere ved at kopiere din "Nyhed 4" to gange, men så gik det galt, så det kan man vist ikke.

Hvordan kan jeg tilføje nye tekster og slette gamle, uden at ødelægge noget i rulleteksten?
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 17:12 #15
Hvis du vil indsætte en nyhed, så du indsætte følgende i scollup div'et:

<div class="headline">
  <span class="date">29. november 2010</span>
  Nyhed...
</div>
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 17:49 #16
Lyder godt.

Skal lige forstå det rigtigt. Rulleteksten kører via jquery.com hjemmesiden. Hvis den lukker, så virker rulleteksten vel ikke mere.

Vil det være smartere at ligge kodningen ind på FileZilla som jeg har hentet ned til min pc?

Ved så bare ikke hvor det skal lægges hen i dette program.
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 17:53 #17
Det smarte ved at loade jQuery fra deres hjemmeside er, at du hele tiden har den nyeste version. Ulempen er som du selv siger det, hvis siden går ned eller lukker, så jo, du kan godt vælge at gemme scriptet på din server. Hvis du gør det, skal du bare huske at ændre: <script type="text/javascript" src="http://code.jquery.com/jquery-latest.pack.js"></script> til <script type="text/javascript" src="din-mappe/jquery-latest.pack.js"></script>
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 18:00 #18
Så jeg skal ikke bruge FileZilla?

Har kigget på downloadingen nu, og har to valgmuligheder:

Downloading
As usual, we provide two copies of jQuery, one minified and one uncompressed (for debugging or reading).
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 18:01 #19
Så jeg skal ikke bruge FileZilla?

Har kigget på downloading nu, og de tilbyder 2 muligheder. Ved bare ikke hvilken en jeg skal vælge.

Downloading
As usual, we provide two copies of jQuery, one minified and one uncompressed (for debugging or reading).
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 18:05 #20
Hvis du vil have scriptet på din egen server, så skal du bruge eksempelvis FileZilla.

Hvis det er tilfældet, så du downloade følgende: http://code.jquery.com/jquery-1.4.4.min.js

Den fil ligger du på din server, evt. en mappe kaldet /scripts/, og så inkluderer du den til din news scroller side således: <script type="text/javascript" src="/scripts/jquery-latest.pack.js"></script>
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 18:10 #21
*rettelse: <script type="text/javascript" src="/scripts/jquery-1.4.4.min.js"></script>
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 18:16 #22
Det fik jeg ikke til at fungere. Gemte det i en ny folder på C-drevet kaldet "scripts".

Hvor skulle det være gemt henne?
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 18:19 #23
Fik det fikset med c:/ foran det andet. Det virker. :-)

Ved du om den spørger mog om opdateringer automatisk? Og skal jeg rette noget i den script 1.4.4.min.js hvis en nyere version kommer.
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 18:27 #24
du skal selv undersøge om der er nye versioner. Du bestemmer selv hvad filnavnet skal være, når du gemmer det, så det har ikke den store betydning.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 18:36 #25
Jeg prøver det af. Det virker i hvertfald nu.

Tusinde tak for din hjælp...

Så til point. Der er 60 point tilføjet dette indlæg. Vil gerne give flere for din hjælp, men så skal der vel oprettes et nyt indlæg, ik?
Avatar billede martinsp Nybegynder
22. november 2010 - 18:42 #26
Det var så lidt, du må prøve at kigge koden lidt igennem, så du kan lære af det. :-)

Er ikke helt så sikre på reglerne om, hvordan man tildeler flere point end der i første omgang er "skrevet". Ved kun at der maks må gives 200. Men accepter bare mit svar, så er det fint.
Avatar billede mickeycph Nybegynder
22. november 2010 - 18:49 #27
Ok, endnu engang tak. :-)

Jeg accepterer vel bare det svar længere oppe.