Avatar billede P48 Nybegynder
16. november 2010 - 20:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

CSS nybegynder

Hej - er der nogen der kan hjælpe mig med noget CSS.

Jeg har lavet en fil i CSS : http://linbutton.dk/test/index.html
Den ser ud til at virke i alle browsere undtagen Opera.
Den validerer, men jeg ville gerne have den centreret på siden.
CSS koden er her indlejret på siden.

Næste forsøg med at indføje en box til at centrede det på siden, lykkedes ikke så godt da indholdet ryger ud af bunden forneden, selv om boksene er identisk med den i index.html
- se: http://linbutton.dk/test/index2.html

Skal de cleares eller hvad?

vh Sten
Avatar billede sijmonj Nybegynder
16. november 2010 - 20:35 #1
kan ikke lige se at noget falder ud af din indholds box, men prøv at sætte overflow:hidden på den box dit indhold falder ud af
Avatar billede P48 Nybegynder
16. november 2010 - 20:45 #2
Det sker på http://linbutton.dk/test/index2.html
Den laver ikke rulleskakt i højre felt og gemmer det der ikke kan være der.
I dag kan jeg ikke komme ind på min FTP, Surftown har vist ændret noget, så jeg vender tilbage når jeg har prøvet.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2010 - 21:28 #3
er det ikke bare din
<div id="bund"></div>
der skal flyttes op før den sidste </div>
så den er 'med på siden'
Avatar billede P48 Nybegynder
16. november 2010 - 21:41 #4
Prøvede uden held
Den er kodet helt mage til i den første (.../index.html)- som virker
Eneste forskel er at div id="centrer" er indsat for at centrere de 2 boxe mid på siden mellem top og bund

i min browser kommer der en ekstra scrollbar helt ude til højre og den scrollbar der lægger sig bag ved bunden er ikke virksom.

Jeg ved godt at der mangler bundfarve på id="bund" og derfor er den gennemsigtig nu.
Avatar billede webweaver Praktikant
16. november 2010 - 22:48 #5
Først og fremmest, så er der intet der er centreret hos mig, hvis jeg kigger på index.html. Hverken i IE eller Opera. Udover det, ser siden stort set identisk ud i de 2 browsere.

Hvis jeg så kigger på index2.html, så ser det skidt ud i IE.
Der kommer scrollbar på din div med indhold i, og den bliver skubbet ned (som du vidst også snakker om). I Opera ser den dog ganske fin ud hos mig.

Men hvis du ændrer i følgende, får du så ikke det du ønsker?

#centrering {
width: 950px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
background-color: #F0C;
margin-top: 100px;
overflow: auto;
}

rettes til

#centrering {
width: 950px;
margin-right: auto;
margin-left: auto;
background-color: #F0C;
}
Avatar billede P48 Nybegynder
23. november 2010 - 01:04 #6
Jeg må erkende at CSS er håbløst besværligt at arbejde med
Avatar billede webweaver Praktikant
23. november 2010 - 13:56 #7
Overhovedet ikke... :-)
Avatar billede P48 Nybegynder
23. november 2010 - 16:13 #8
Jeg synes at det er godt til mindre ting, men når det bliver større, er det svært at overskue.
Specielt disse rammer og når der er mange sider.
Problemerne er bl.a. at man i dreamweaver (CS3) ikke er i stand til at se hele indholdsfeltet når man genererer de enkelte sider.
Avatar billede P48 Nybegynder
23. november 2010 - 19:30 #9
Man kunne ønske sig et godt råd fra en ekspert. Derfor stillede jeg spørgsmålet far begyndelsen.
Hvad synes du jeg skal gøre for at få det centreret?
Avatar billede webweaver Praktikant
23. november 2010 - 22:56 #10
Tjaa, jeg er ikke helt sikker på hvad du vil opnå.
Jeg har postet et svar, som du ikke er vendt tilbage til ...
Avatar billede P48 Nybegynder
24. november 2010 - 09:39 #11
Det svar der herover begynder med "først og fremmest" - mit svar er ikke gået igennem

http://www.linbutton.dk/test/index.html er udgangspunktet og som du også skriver, ser det godt ud i alle browsere, men er ikke centreret. Jeg vil gerne opnå samme resultat som www.linbutton.dk som ligger i frameset.

Du foreslog at jeg indsatte en anden opsætning af id="centrering"
Det har jeg gjort og den uden resultat.
Det ændrede ikke noget, og den rettede fil er her: http://www.linbutton.dk/test/index6.html
Indholdsfeltet skulle efter min mening være afgrænset for neden og forsynet med en scrollbar i lighed med menuen.
vh Sten
Avatar billede webweaver Praktikant
24. november 2010 - 14:39 #12
Det er da blevet centreret hos mig. Altså fra udgangspunktet, og så den du har rettet til efter min henvisning. Indholdsfeltet er stadig ikke den rette højde og der er scroll på ja.

Hvis du vil have scroll væk, så fjerner du overflow: auto; på din .indhold style

Og så har du også sat en højde nede på dit div element. Hvis du retter den til, kommer det så ikke til at passe med det som i framesettet?

Så er menuen centreret nu, det et er den ikke i framesettet.
Det kan altid rettes til, hvis det ikke skal være sådan. Og så er der en border i højre side, som mangler, men som også kan laves. Nu kan vi jo starte med bare at få vinduet til at passe.
Avatar billede P48 Nybegynder
25. november 2010 - 10:32 #13
Hej Lasse

Måske har du en skærm der ikke er 3:4, og så kan man ikke se det.
Jeg tog et printscreen og lagde op på denne adresse: http://www.linbutton.dk/test/linbut.html

Første billede er minimeret så det ikke fylder hele skærmen. Her er scrollbaren forsvundet i højre side af indhold

Andet billede har jeg kørt scrollbaren lidt ned så man kan se det nederste.

De første to filer i menuen er lagt op og de virker fint og med scrollbar.
vh Sten