Avatar billede ff_j Nybegynder
15. november 2010 - 23:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Internettet´s topologi

Hey eksperter.

Jeg tænkte på om der er en der kan fortælle mig hvad internettet´s topologi er. Og hvis der er forskellige topologier, hvad de  er for nogle. Og hvad det egentligt betyder at internettet har en topologi?
Mange tak på forhånd.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 01:17 #1
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_topology

internettet må være "Partially connected mesh topology"
Avatar billede j3ppah Novice
16. november 2010 - 09:25 #2
Typologier er måden et netværk er sat sammen på.

Der er eksempel, ring typologi, mesh typologi, full mesh typologi, star typologi, line typologi, Extended start mesh, (Den der hedder fully connected på wikipedia hedder full mesh... (må være en fejl på wiki)) og extended start bliver slet ikke nævnt

De forskellige typologier er lavet for at sikre redundans og minimum hubcount (Antal hop fra dig til det du forsøger at tilgå)

Det ville selvfølgelig være optimalt altid at benytte full mesh, problemer er at det tager utroligt mange porte, og utroligt mange kabler... Du kan nok forestille dig at hvis du fx, har bare 5 routere kræver en full mesh, at alle routere er connected til hinanden, hvilket vil sige at det er 4 interfaces pr router. og 8 kabler... Det er en meget dyr løsning på længere sigt...

Det vil enda være umuligt på world wide web. da nettet er bygget sammen af millioner og atter millioner af routere og switche.
Derfor består www, af en blanding af alle typologier. overordnet set er det en kæmpe partially connected mesh topology. Så alt sidder sammen, og hvis nu en enkelt router eller lignende står af, er der stadig mulighed for at nå dit punkt gennem en anden vej.

Det er netop det der går nettet så stærkt som det er, at du altid kan forbinde til det du søger. Du kan sågar tage store dele af et land's net ud, og du vil stadig kunne tilgå resten af landet (Nu mener jeg i tilfælge af krig eller lignende...)

Det er meget svært at forklare dybere ned, men hvis du ønsker kan jeg da også forklare dig lidt om hvilke protokoller der bliver benyttet, og hvordan de kommunikere, og finder backuproutes og lignende.

Håber du fik lidt ud af det, ellers er du velkommen til at spørge dybere ind til hvad jeg mener.
Avatar billede j3ppah Novice
16. november 2010 - 09:28 #3
Hov. vil lige pointere, at det arne v siger med at det må være en partially connected mesh topology ikke er korrekt :).. Altså, jo. Hovedelen af nettet er. Men betragt det sådan her. Vi er alle en del af WWW, så alle typologier bliver benyttet.fx, linket fra boxen der står ved din vej, som din hus stand er connected til.der er ingen redundans eller lignende, så det er en line eller star typologi... måske enda en extended start, alt efter hvor stort dit netværk er inde bagved ;)...

Det er meget svært at forklare hvis ikke du har baggrundsvidenen.
Avatar billede ff_j Nybegynder
16. november 2010 - 17:11 #4
Mange tak for svaret.

Kan du komme ind på hvilke protokoller der bliver anvendt, hvordan de kommunikere og hvordan jeg kan sætte det i forbindelse med TCP/IP-stacken, altså hvor den kommer ind i billedet.

Mange tak på forhånd.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 00:53 #5
"Partially connected mesh topology" har ikke redundans alle steder.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. november 2010 - 00:54 #6
Avatar billede j3ppah Novice
17. november 2010 - 08:15 #7
Altså TCP/IP er jo netværks "protokollen". Det er måden dataen bliver lavet og fortolket på, men ud over TCP som er "reliable" altså, du er sikker på at hvis du sender en pakke afsted kommer den frem, og du modtager et svar. Hvis du ikke får et svar fra modtageren når du har send en TCP pakke, så sender din pc blot en ny TCP pakke afsted over netværket, da den som sagt er reliable... Grunden til at der er de 2 forskellige hovedformer. TCP og UDP, er at der i mange tilfælge er brug for at det enten er reliable eller unreliable, som UDP er... UDP er som sagt unreliable, det vil sige at selfom du sender en pakke afsted er det ikke sikkert du får et svar, hvis pakken bliver droppet under vejs. UDP bliver fx brugt til telefoni, livestreaming af videoer osv. Da det ikke vil give nogen mening for dig at modtage en pakke som er blevet tabt på et senere tidspunkt.. prøv at forestil dig at du har en telefon sammen tale og du sidder og snakker, og pludselig modtager du en stump sammentale, der foregik for 1 sekundt siden, som bliver mixet ind i det du sidder og siger nu... det ville jo ikke rigtigt give nogen mening.
I andre tilfælge, som FX download's af filer og stortset alt andet netværks traffik, har du brug for at det er reliable trafik, derfor bruger den TCP, da du har behov for ALT data, for at det ville kunne afvikles senere hend...
ISP'erne bruger et stort fix af en masse protokoller. Men vil specielt foreslå dig at kigge på ISIS.
Du kan også hvis du har lyst kigge på TCP Windowing, det er meget interrasant, og forklare hvorfor windows, lige når du har startet en overførsel siger 39420 år tilbage af overførslen, og så starter med at falde rigtigt hurtigt.
Kan lige forklare det hurtige princip i det... Når en overførsel starter fra en maskine, prøver den først at sende 1 pakke, Checker om der var tabt en pakke. Så oprøver den med 2, og så 4, og så 8 osv. osv. osv.
Når den så til sidst mærker et pakketab. Har den fundet ud af, nu har jeg prøvet at sende for mange pakker til at forbindelsen kan holde til det, så vi tager lige et skridt tilbage. fx.
1024 pakker -> 1024 pakker modtaget OK
2048 pakker -> 2048 pakker modtaget OK
4096 pakker -> 4020 pakker modtaget IKKE OK

Så siger "TCP windowing" hov. den sidste var for meget, jeg går tilbage til 2048 og bliver der noget tid, og så prøver jeg lige igen senere, med 4096 for at checke om det bare var en fejl.

Men se det sådan her... Internettet (www) er ikke kun ISP'erne. WWW er også dig og mig, det er alle der er forbundet til WWW, vi udgøre en del af det.
Så på hele WWW, bliver der brugt utallige routnings protokoller, som fx. EIGRP, BGP, ISIS, RIP osv. osv. osv. jeg kunne blive ved...

En af de RIGTIGT VIGTIGE TING ved internettet er at forstå IPv4 OG hvorfor NAT og PAT er MEGET VIGTIGT... Selv med NAT og PAT er vi stadig ved at løbe tør for IPv4 addresser.... (Derfor er der blevet lavet IPv6(Ps. vi har kun 5% IPv4 addresser tilbage))

Så hvis internettet først var blevet designet i dag, var der ingen der ville have designet det som det er... Det samme gælder tcp protokollen, den var heller aldrig blevet lavet som den er...

du kan eventuelt også prøve at kigge lidt på ARP og arp spoofing.

Nu ved jeg godt at jeg har sagt en masse ting du kan kigge på, og håber da det har givet dig en basis forståelse af hvad internettet er, og hvordan det hele hænger sammen... Men hvis jeg skulle vælge nogle ting du SKAL kigge på for at have en rimelig forståelse. Så gik på følgende:
OSI MODELLEN!
IPv4 (Begrænsninger)
PAT
NAT
TCP/UDP
TCP windowing
ISIS

HOV HOV HOV! GLEMTE HELT AT SIGE NOGET OM OSI MODELLEN! DET ER NOK DEN VIGTIGSTE TING DU KAN KIGGEPÅ FØRST!...
Når du har forstået OSI modellen, har du en langt større forståelse for hvordan netværks trafik foregår

OSI modellen ser ud som følger:
Application
Presentation
Session
Transport
Network
Data Link
Physical

God lille måde at huske den på:
(P)leas (D)o (N)ot (T)hrow (A)way (S)ausage (P)izza

Hold da op, ville slet ikke have skrevet så meget her... Ville bare lige forklare dig lidt om hvordan de forskellige ting hænger sammen... Men det blev da lige pludselig en masse... Håber du har fået noget ud af det, ellers må du jo spørge igen. :)
Avatar billede ff_j Nybegynder
17. november 2010 - 15:21 #8
Mange tak for begge svar.
De har været meget omfattende.
Smid et svar.
Avatar billede j3ppah Novice
17. november 2010 - 15:50 #9
Det var da så lidt :) Håber det kunne hjælpe dig på rette vej
Avatar billede ff_j Nybegynder
17. november 2010 - 20:14 #10
Ja i det kunne dine svar i hvert fald.
Mange tak igen.