Avatar billede JAHT Nybegynder
15. november 2010 - 08:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA kode - Excel lukker når man afspiller makro (indeholder målsøgning)

Hej alle......

Jeg har lavet et excel ark i 2007 versionen. Arket skal bruges til at finde ud af hvor mange km godgørelse man kan få godtgjort.

Jeg har lavet nedenstående VBA kode:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Application.ScreenUpdating = False

Raekke = ActiveCell.Row
Kolonne = ActiveCell.Column

If Cells(26, 5) > Cells(30, 5) Then
ActiveWindow.ScrollRow = 2
    ActiveWindow.ScrollRow = 3
    ActiveWindow.ScrollRow = 4
    ActiveWindow.ScrollRow = 5
    ActiveWindow.ScrollRow = 6
    ActiveWindow.ScrollRow = 8
    ActiveWindow.ScrollRow = 10
    Rows("39:1048576").Select
    Selection.EntireRow.Hidden = False
    ActiveWindow.ScrollRow = 11
    ActiveWindow.ScrollRow = 12
    ActiveWindow.ScrollRow = 13
    ActiveWindow.ScrollRow = 14
    ActiveWindow.ScrollRow = 15
    ActiveWindow.ScrollRow = 16
    ActiveWindow.ScrollRow = 17
    ActiveWindow.ScrollRow = 18
    ActiveWindow.ScrollRow = 19
    Range("E43").Select
    Selection.Copy
    Range("E46").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Range("E46").Select
    Application.CutCopyMode = False
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "656"
    Range("E44").Select
    Range("E44").GoalSeek Goal:=656, ChangingCell:=Range("F44")
    Rows("40:40").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
    Selection.EntireRow.Hidden = True

    ElseIf Cells(26, 5) < Cells(30, 5) Then
            Exit Sub

    End If

Cells(Raekke, Kolonne).Activate

Application.ScreenUpdating = True

End Sub

Som i kan se, så skal makroen "køre" hvergang der sker en ændring i excel arket, men kun hvis celle(26,5) [de totale omkostninger] er større end celle(30,5) [max. refusion]. Er dette ikke tilfældet, så skal makroen ikke køre!

Udregningen af antal km. sker, hvis ovenstående er tilfældet, vha. målsøgning.

Mit problem er at Excel lukker ned hver gang jeg taster i det.

Håber at der er en der kan hjælpe

På forhånd tak
Avatar billede supertekst Ekspert
15. november 2010 - 11:15 #1
Har prøvet koden. Tilsyneladende looper koden og dette giver et problem.

Når du skriver "lukker ned" - hvordan udtrykker det sig?
Avatar billede JAHT Nybegynder
15. november 2010 - 12:33 #2
Wxcel kommer frem med følgende boks, hvori der står følgende:

Microsoft Office Excel has stopped working.

Windows can try to recover your information and restart the program

Valgmuligheder:
- Restart the program
- Debug the program
Avatar billede supertekst Ekspert
15. november 2010 - 12:55 #3
Ok - prøv at checke forløbet når betingelsen er opfyldt.

Læg et stop ind (klik på den grå ramme i VBA-vinduet / eller F9 udfor den linje, hvor der skal stoppes). Step gennem koden med F8 - så kan du følge forløbet.
Avatar billede gafi Nybegynder
17. november 2010 - 09:17 #4
Jeg har selv haft problemet, hvilket er at du i koden ændre i en celles værdi, hvilket får Worksheet_Change til ar starte igen, og dermed gå ind i en uendelig løkke.
Worksheet_Change er jo netop sat til at kører når der sker en ændring i arket

Dette kan du fjerne ved at indsætte "EnableEvents" sammen med "Application.ScreenUpdating".
Derved opfattes dine ændringer ikke som ændringer og programmet starter ikke sig selv igen og igen.

...
Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False
...
Application.EnableEvents = True
Application.ScreenUpdating = True