Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 19:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Farv værdier i en mængde celler hvis værdien står et andet sted i excel 2007

Hej alle.

Jeg har et lille problem jeg ikke kan finde ud af.

Det drejer sig om excel 2007

Jeg har et område (A2:I4 , som er 3x9 celler) i disse celler står der nogle vilkårlige tal. Et andet sted i mit regneark har jeg L4:Q6 - her er der ingen tal i.

Det jeg gerne skulle kunne er at hvis jeg skriver et eller andet vilkårligt tal ind i området L4:Q6, uanset hvor det er - så skal excel farve tallet i a2:i4, hvis det er der. Hvis det ikke er der skal der selvfølgelig ikke ske noget.

På den måde kan jeg blive ved med at skrive nye tal ind i l4:q6 og hvis et af de tal jeg skriver ind i området også er i a2:i4 bliver det farvet derovre.

Håber i forstår mit spørgsmål - ellers må jeg lige omformulere det lidt. :)

På forhånd tak

Jacob Bach
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 19:12 #1
Jeg ved ikke om jeg kan give flere point efter jeg skrev 60, men er villig vil at give flere :D hvis det altså er muligt.
Avatar billede anlu Nybegynder
13. november 2010 - 19:56 #2
Du kan bruge betinget formattering/conditional formatting.

På feltet A2 vil betingelsen være:
=NOT(AND(ISNA(MATCH(A2;$L$5:$Q$5;0));ISNA(MATCH(A2;$L$4:$Q$4;0));ISNA(MATCH(A2;$L$6:$Q$6;0))))

Og så kan du kopiere formatteringen til de øvrige felter i A2:I4.

Dette er i engelsk version - på dansk hedder funktionerne således:
NOT = IKKE
AND = OG
ISNA = ER.IKKE.TILGÆNGELIG
MATCH = SLÅ.OP
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 19:59 #3
Hvor finder jeg betinget formatering?
Avatar billede anlu Nybegynder
13. november 2010 - 20:02 #4
På første "ribbon"-side, den hedder "home" i engelsk version. Lige efter den kasse hvor der er funktioner til tal-formattering.
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 20:05 #5
og hvordan sætter jeg den så ind :)? Det lyder nemlig helt rigtigt :D
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 20:06 #6
Er det her den rigtige danske ?

=IKKE(OG(ER.IKKE.TilGÆNGELIG(SLÅ.OP(A2;$L$5:$Q$5;0));er.ikke.tilgængelig(SLÅ.op(A2;$L$4:$Q$4;0));er.ikke.tilgængelig(slå.op(A2;$L$6:$Q$6;0))))
Avatar billede anlu Nybegynder
13. november 2010 - 20:11 #7
Jeg ved ikke præcist hvad tingene hedder i den danske menu, så jeg håber dette er til at forstå:

I betinget formattering vælger du den tredjesidste mulighed (hedder "New rule..." på engelsk). Så vælger du den nederste type ("Use a formula to determine which cells to format"). I den boks der kommer frem nedenunder kopierer du ovenstående formel ind. Og med "Format..." knappen sætter du det format du gerne vil have.
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 20:17 #8
jeg prøver lige at smide det over på den bærbare :) der er engelsk word :)
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 20:18 #9
hvad gør jeg hvis jeg gerne vil udvide området fra l4:q4 til L4:R7
Avatar billede anlu Nybegynder
13. november 2010 - 20:24 #10
Dels skal du rette Q til R i alle MATCH/SLÅ.OP-kaldene, men da der er en match per række, er du også nødt til at tilføje en MATCH/SLÅ.OP der kigger i række 7.
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 20:30 #11
Det forstår jeg ikke helt?
Avatar billede anlu Nybegynder
13. november 2010 - 20:40 #12
Formlen (på engelsk) bliver:
=NOT(AND(ISNA(MATCH(A2;$L$5:$R$5;0));ISNA(MATCH(A2;$L$4:$R$4;0));ISNA(MATCH(A2;$L$6:$R$6;0));ISNA(MATCH(A2;$L$7:$R$7;0))))

Hvis du ser efter kan du se, at der er en "ISNA(MATCH..) for hver af de rækker vi kigger efter tallene i. Og hver af disse kigger i kolonne L til R (i den første formel var det kun kolonne L til Q)

Hvordan går det med at få den betingede formattering til at virke?
Avatar billede jacobbach Nybegynder
13. november 2010 - 21:14 #13
Det gik fint :) du får lige point for svar ;) tak for hjælpen :D
Avatar billede anlu Nybegynder
13. november 2010 - 21:17 #14
Det var så lidt :)