Avatar billede sigyn Seniormester
12. november 2010 - 08:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tricky underformular, hvordan kan det være at....

Jeg har en formular med en underformular, som bruges til indtastning af data, og det fungerer, i hvert fald næsten. For når jeg går ind i underformularen og tildeler nye poster, så tilføjer den ikke det løbenr som eller er linket mellem hoved- og underformular, og så må jeg manuelt om i tabellen og tildele det. Hvordan kan det være?
Jeg har en fuldstændig identisk Hoved- og underformular, som jeg bruger til oprettelse af nye poster i hovedformularen, og når jeg i den, i samme ombæring tilføjer poster i underformularen, så virker det. Ligeledes har jeg en anden formular ala den første, der virker det også ?
Så hvor skal jeg lede efter "The missing Link" ?
Avatar billede jind Nybegynder
12. november 2010 - 16:48 #1
Prøv at gå ind i egenskaber for undertabel og tjek om overordnede felter og underordnede felter er sat til det samme.
Avatar billede sigyn Seniormester
15. november 2010 - 07:41 #2
Det er de
Avatar billede jind Nybegynder
15. november 2010 - 08:36 #3
"Jeg har en fuldstændig identisk Hoved- og underformular..."
ER underformular postsæt det samme som hovedformular postsæt?
I givet fald - hvorfor så lave en underformular?
Avatar billede sigyn Seniormester
15. november 2010 - 10:58 #4
Nej, der er 2x formular med underformular. Jeg kunne nok godt have klaret det med en, men af forskellige praktiske årsager, har jeg valgt at lave den i dobbelt udgave. I hovedformularen opretter man en varegruppe, med et autonr som nøgle, og i underformularen tilføjer man så de varenumre, som hører til i den pågældende gruppe. Linket til underformularen er autonummeret.
Den ene formular (den som virker) bruges når der skal oprettes en ny varegruppe, og hvis man i samme ombæring tilføjer nogle varenumre i underformularen, er der ingen problemer. Men, hvis man skal tilføje nye varenumre i en allerede eksisterende varegruppe, så bruges den anden formular, som jo altså er stort set identisk, bortset fra overskriften, og nogle "låste" felter"
Så er det, at den ikke tilføjer løbenummeret, men den fylder pænt de øvrige data i tabellen.
Avatar billede jind Nybegynder
15. november 2010 - 11:20 #5
OK. så kan det være der problemet ligger.
Hvis den unikke reference er autonummer, kan du ikke efterfølgende lave et ID som kommer tidligere i tabellen. Så bør du nok lave en en-til-mange relation i en ny tabel for dine varenumre.
fx
vareGrpVarenrID - autonummer (Bruges ikke)
VareGrp  - integer
VareNr - integer

og så basere underformularen på denne - evt som forespørgsel.
Avatar billede sigyn Seniormester
15. november 2010 - 11:30 #6
Er det fordi, at det er et autonr, at det ikke virker ? Hvorfor virker det så i den ene formular
Avatar billede sigyn Seniormester
14. december 2010 - 11:30 #7
Lukket, men ikke løst