Avatar billede jen Nybegynder
11. november 2010 - 21:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med dvale i Win XP

Hej I kloge mennesker!

Jeg har problemer med fruens Acer Aspire One ZG5. Den er standard installeret med Windows XP.

Problemet består i, at pc'en ikke kan gå i dvale. Når låget lukkes starter XP på, at forberede dvale, og det fortsætter til den løber tør for strøm, eller den blive slukket på den hårde måde.

Hvad kan der være galt, og hvad skal der til for, at løse problemet?

Det eneste mønster jeg kan se, er at problemet kommer efter, der har været opdateringer fra Microsoft. Og jeg har lavet en komplet ominstallation fra redningspartionen og hældt alle relevante opdateringer på, hvilket som sagt ikke løste problemet.

Specs.:
Atom 270 processor
1 Gb RAM

Windows XP SP3 - med alle opdateringer.
AVG Antivirus
En Office 2007 pakke - med alle opdateringer.

På forhånd tak for hjælpen.

/bdujen
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2010 - 22:16 #1
Og du har været inde i stømstyring, og set at dvale er aktiveret?
Højreklik på skærm-egenskaber-pauseskærm-strømstyring-dvale.
Avatar billede jen Nybegynder
12. november 2010 - 22:28 #2
Jeps - dvale er aktiveret i strømstyringen... Og der er plads nok til, at gemme den aktuelle session på disken.

Andre gode bud?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2010 - 07:40 #3
Hænger den også lidt når du lukker den ned almindeligt?
Har du prøvet at kontrollere disken for fejl (chkdsk)?
Denne computer-C-drev-egenskaber-funktioner-undersøg nu- sæt tjek i de to muligheder-start.
Maskinen skal genstartes. Lad den undersøge drev og meld tilbage.
Avatar billede jen Nybegynder
13. november 2010 - 12:50 #4
Så er der lavet en chkdsk. Da jeg ikke stod over overvågede processen nøje (så pænt kedeligt ud) skal jeg ikke kunne sige om der blev fundet noget. Men pc'en startede pænt op efterfølgende, og der komme ingen former for advarsler eller lignende.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2010 - 13:06 #5
Kan den efterfølgende gå i dvale?
Avatar billede jen Nybegynder
13. november 2010 - 18:23 #6
Undskyld det glemte jeg - nej der er ingen bedring at spore, desværre. Tak for indsatsen, har du andre gode forslag?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2010 - 18:29 #7
Du har god plads på dit systemdrev efter ominstallation ikke?
Dvale kræver over 2 Gb for at virke.
13. november 2010 - 19:32 #8
PS: DVALE opretter en usynlig fil ved C:\hyperfil.sys på samme størelse som din FYSISKE RAM's størrelse

http://support.microsoft.com/kb/928897/da

---
13. november 2010 - 19:34 #9
I dette tilfælde
DEaktivér DVALE
Genstart normalt
SLET  C:\hyperfil.sys hvis den evt. skulle findes (aktivér visning af system/skjulte filer)
Genstart normal
Aktivér DVALE
og så ???
Avatar billede jen Nybegynder
13. november 2010 - 19:59 #10
Der er rigeligt med plads 121 Gb - maskinen er så jomfruelig, som den næsten kan være. Der er installeret Windows XP SP3, Office 2007 og Security Essentials og så en Firefox.
Avatar billede jen Nybegynder
13. november 2010 - 20:21 #11
@karise_larry: Sikke noget sko.... Jeg var inde og se efter hyperfil.sys filen. Den var ikke at se (alt var umiddelbart synligt) deaktiverede Dvale, lavede en genstart, kontrollerede om filen fandtes nu (hvilket den ikke gjorde) aktiverede Dvale igen, genstartede. Nu er resultatet så, at pc'en står tændt men skærmen er sort, efter låget har været lukket!

Det er ikke længere muligt, at komme i kontakt med den, med mindre den er blevet slået ned hårdt og brutalt. I sidste ende tvivler jeg på, at det er noget pc'en har godt af.

Så jeg må med fortvivlelse i stemmen sige: Gode råd modtages!
Avatar billede jen Nybegynder
17. november 2010 - 20:29 #12
Det er ikke lykkedes mig, at få dvale til, at fungere efter hensigten. Så for husfredens skyld har jeg deaktiveret dvale funktionen, så pc'en nu blot går i stand-by.