Avatar billede neon-dragon Nybegynder
11. november 2010 - 19:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

vb.net sende og modtage data til MySQL

Hej eksperter

Jeg har lavet et program i vb.net som jeg gerne vil have til at snakke sammen med en MySql server.

Men jeg er ikke sikker på, om der er et modul eller klasse i vb.net der kan udfyld dette. Hertil kommer spørgsmålet, om programmets øvrige brugere skal have modulet installeret eller om det kan klares i ren kode.

Det er forholdsvist simpel kommunikation der er tale om. Programmet skal ende med, at kunne lave noget statisk baseret på brugeradfærd. (Hvor tit og hvor mange der bruger programmet - Ikke personlige oplysninger).

jeg kunne derfor godt tænke mig, at få nogle måder man kunne lave denne kommunikation gennem. jeg har et hjemmeside med php og MySQL.

/Simon Johansen
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2010 - 19:42 #1
Et VB.NET program der skal bruge en MySQL database skal have en ADO.NET provider for MySQL. rent praktisk skal der ligge en MySql.Data.dll i samme dir som programmets EXE.

Hvis vi snakker internet og ikke LAN, så er:
  VB.NET app------PHP-----MySQL
nok bedre.

.NET har klasser (WebClient og WebRequest) som gør det nemt at snakke med et PHP script.
Avatar billede neon-dragon Nybegynder
12. november 2010 - 00:11 #2
Idet jeg ikke har et minimum af erfaring indenfor php er jeg meget interesseret i at forstå modellen du opstiller.

Logisk giver det også meget mening for mig, at bruge php da det er nemt at kommunikere med MySQL derigennem.

Men jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan man kan kalde et php-script gennem WebClient eller WebRequest - specielt, hvis man skal omhandle nogle argumenter.

Kunne du eksempelvis komme med et link til et eksempel?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2010 - 00:33 #3
Hvis PHP koden virker med GET så:

Dim wc As WebClient = New WebClient
Dim res As String = wc.DownloadString("http://www.whatever.dk/foobar.php?k1=v1&k2=v2&k3=v3")
Avatar billede neon-dragon Nybegynder
13. november 2010 - 00:01 #4
Mange tak skal du have arne (jeg må have overset den fremgangsmåde)

Jeg har fået det til at køre fint nu, så du skal have mange gange tak :)

Lig venligst et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
13. november 2010 - 00:25 #5
svar