Avatar billede Jubbas74 Nybegynder
11. november 2010 - 11:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Eksportere mails fra Outlook til Access database

Har prøvet at oprette en access database hvori jeg eksportere alle mine mails. Jeg har dog et problem som jeg ikke kan finde en løsning på, og her er det mit håb at ekspertpanelet kan hjælpe mig.
Det er ikke svært at eksportere mail til en access database, men er der en mulighed for, at man også kan eksportere eventuelle vedhæftede filer til denne database.
Avatar billede supertekst Ekspert
11. november 2010 - 13:18 #1
Ja - via VBA.

Hvordan forestillerdu dig de vedhæftede filer lagret i databasen?
Med en sti-angivelse i en tabel eller?

Hvilken version af Access?
Avatar billede Jubbas74 Nybegynder
11. november 2010 - 15:35 #2
Hej Supertekst.
Allerførst tak for din respons.
Jeg har ikke gjort mig nogle tanker i den retning. Situationen er at jeg har rigtig mange mails, der omhandler det samme emne da der på hver mail er mange respondenter. Jeg vil gerne kunne katgorisere disse mails, efter emne f.eks., men det giver ingen mening hvis jeg ikke kan se den vedhæftede dokumentation. De vedhæftede dokumeneter er ikke "gemt" andre steder end i selve mailen. Hvis der til de enkelte mails med en vedhæftet fil er et link til dokumentet, er det vældig fint for mig.

Jeg bruger både office 2007 og 2003, men oftest office 2007.
Avatar billede supertekst Ekspert
11. november 2010 - 16:21 #3
Selv tak og velkommen til Eksperten.

Jeg vil godt prøve at konstruere en kode, der kan trække filerne ud.

Der går nok lidt tid p.g.a. aktuelle kundeopgaver.
Avatar billede Jubbas74 Nybegynder
11. november 2010 - 18:42 #4
Jeg vil glæde mig til at se resultatet og tak for velkomsten.
Jeg har nu nydt godt af Eksperten i flere år, men det er første gang jeg har postet et spørgsmål.
Avatar billede supertekst Ekspert
12. november 2010 - 15:47 #5
Har anvendt et regneark som base for koden - så håber jeg du kan transformere denne til databasen:

Rem Reference til Microsoft Outlook 12.0 Object Library er sat
Rem VBA-koden placeres under Ark1
Rem ==========================================================
Const filMappe = "C:\Documents and Settings\pb.KHNBPB\Skrivebord\VedHftFiler\FilMappe\"                        'justeres
Private Sub traverserIndbakke()
Dim mailApp, Namespace, indbakke, m, vf
Dim f As Long, ræk As Long, kol As Long

    Set mailApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set Namespace = mailApp.GetNamespace("MAPI")
    Set indbakke = Namespace.GetDefaultFolder(olFolderInbox)

    Application.ScreenUpdating = False

Rem sæt første række / kolonne til sti
Rem Kol 1: Mail subject
Rem kol 2: HyperLink til evt.vedhft. fil
Rem kol 3:-"- til næste fil (samme mail) o.s.v.

    ræk = 2
    kol = 2

Rem Hvis derer mails i indbakken
    If indbakke.Items.Count > 0 Then
Rem Traverser gennem mails iindbakken
        For m = 1 To indbakke.Items.Count
            With indbakke.Items(m)

Rem Indsæt emne i kolonneA
                Cells(ræk, 1) = .Subject

Rem er der vedhæftet fil(er)?
                If .Attachments.Count > 0 Then
Rem Gem de enkelte fileri særlig mappe
                    For f = 1 To .Attachments.Count
                        vf = .Attachments(f).Filename
Rem gem fil i filmappen
                        .Attachments(f).SaveAsFile filMappe & vf

Rem Marker aktuelle række / næste kolonne
                        Cells(ræk, kol).Select

Rem opret hyperlink
                        ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Selection, Address:= _
                            filMappe & vf

                        kol = kol + 1
                    Next f
                End If
                kol = 2
                ræk = ræk + 1
            End With
        Next m

        Columns.AutoFit
    End If

    Application.ScreenUpdating = True
    Cells(2, 1).Select
End Sub
Avatar billede Jubbas74 Nybegynder
13. november 2010 - 08:42 #6
Hej Supertekst

Total VBA novice. Du skriver det skal lægges under ark1. Kan du forklare lidt nærmere, eller endnu bedre, sende mig et eksempel. Jeg har skrevet en access database, men hvis proceduren generere et excel ark er det lige godt for mig. Bare jeg får et tabelligendende objekt, hvor jeg kan manipolere data.
Du kan nå mig via smul@mil.dk