Avatar billede knowman Juniormester
10. november 2010 - 11:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af NAS drev

Nu skal jeg altså have et NAS drev (til hjemmebrug m/4 brugere. Jeg er tidligere her blevet  anbefalet et Synology DS209+, men idag er det smarteste køb vel et DS210+? Går ud fra at DS210+ er efterfølgeren efter DS209+? Den er 700 kr dyrere - er der nogen, som ved, hvad forskellen er?

Og hvis jeg så skal have 2x2TB diske i, hvad vil I så anbefale?

Mvh Peter.
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
10. november 2010 - 12:09 #1
Hvis du kigger her kan du se forskellen på de forskellige synology modeller.. Ville også klart anbefale synology ..

http://www.synology.com/enu/products/compare_spec.php

Hvilken du skal bruge, kommer jo så meget an på hvad du skal bruge den til, men ja 210+ er vist god nok til det meste :)

man kan dog stadig få både 210j og 209 som så vidt jeg ved begge også understøtter 2 x 2 tb.

Og 210j er noget billigere end 210+ ..
Avatar billede majbom Novice
10. november 2010 - 12:22 #2
hvad skal den bruges til?

hvis det hovedsagligt bare skal bruges som netværksdrev uden streaming af musik og film til tv og computere kan du nemt klare dig med en 209'er og brug lidt flere penge på nogle gode diske der er lavet til at køre 24/7...
Avatar billede knowman Juniormester
10. november 2010 - 12:44 #3
Tak for hurtige og gode svar.

Jeg har siddet og kigget på spec.sammenligningen, men er i tvivl om, hvad det betyder i praksis.

Vi vil gerne bruge den til streaming. Jeg regner også med at skulle bruge den ifm. videoeditering. Men så skal det vel forbindes via kabel og kan ikke gøres trådløst, vel? Derudover er det alm. netværksdrev til filer.

Er der iøvrigt nogen fordele ved 4 diske fremfor 2 (udover øget lagerkapacitet)?

Hvilke 2TB diske anbefales til et sådant NAS drev?
Avatar billede majbom Novice
10. november 2010 - 12:52 #4
hvis du skal bruge den til streaming og arbejde med større filer, vil jeg anbefale dig en 210'er.

fordelen ved 4 diske er større sikkerhed samt hastighed.

ved 2 diske kan du køre raid0, hvor du får samme kapacitet som begge diske og højere hastighed. (desuden lavere sikkerhed, da du mister alt når én disk går ned)

ved 2 diske i raid1, får du større sikkerhed, da alle filer ligger på begge diske - til gengæld har du kun kapacitet svarende til én disk.

ved 4 diske kan du køre raid5 som gør brug af begge ovenstående teknikkers fordele, så du får både større sikkerhed og højere hastighed.

mht hvilke diske du skal vælge, kan jeg ikke hjælpe så meget andet end at du bør tjekke deres liste over kompatible enheder, så du er sikker på at diskene fungerer 100% med NAS'en
Avatar billede knowman Juniormester
10. november 2010 - 13:19 #5
OK - jeg føler mig bedre klædt på til at vælge nu. Det bliver nok en 210+, som så skal køre raid1 med 2x2TB.

Vil I smide mig et svar hver? therealyoda, hvis du har noget input til valg af disk, må du meget gerne skrive det i dit svar også. Tak for hjælpen.

Mvh Peter.
Avatar billede majbom Novice
10. november 2010 - 13:34 #6
lyder meget fornuftigt :)

(så netop der er kommet en 211 osse :) - det er ved at være et par dage siden at min 207'er var på mode :D)
Avatar billede majbom Novice
22. november 2010 - 10:09 #7
tfp :)

og held og lykke med det...
Avatar billede knowman Juniormester
22. november 2010 - 10:25 #8
Tak - jeg besluttede mig alligevel for en 410er, så er jeg lidt fremtidssikret. Og så smider jeg to WD green caviar 2TB i til at starte med.

Det er heller ikke et sekund for sent. Har netop fået smadret en pæn del af vores familiebilleder ved et HDD-crash.
Avatar billede majbom Novice
22. november 2010 - 10:40 #9
lyder fornuftigt - og ærgerligt med de billeder :(