Avatar billede Far Nybegynder
09. november 2010 - 12:56 Der er 10 kommentarer

dansk email adresse

Hejsa

Jeg bøvler med et php script som gør følgende:

Hvis email > 7 tegn og mindre end 30 tegn
Hvis email kun indeholder et @
Hvis emails sidste tegn er .dk
Udskriv valid email
ellers
udskriv fejlbesked
ellers
udskriv fejlbesked
ellers
udskriv fejlbesked

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede repox Seniormester
09. november 2010 - 13:02 #1
Du skriver 'ellers' tre gange - betyder det du ikke kan nøjes med et regulært udtryk til at kontrollere dine krav og så bare skrive en samlet fejlmeddelelse?
Avatar billede majbom Novice
09. november 2010 - 13:17 #2
ville da også benytte mig af noget regex i stedet, det der bliver hurtigt langhåret og fuldstændig unødvendigt.

(opretter du alle dine opgaver herinde inden du selv går i gang med dem, eller?)
Avatar billede Far Nybegynder
09. november 2010 - 13:17 #3
jo, det var bare for at vise, at ellers skal den sige fejl.
Avatar billede Far Nybegynder
09. november 2010 - 13:20 #4
Nej det gør jeg ikke. Jeg arbejder skam med dem =)
Avatar billede coderdk Praktikant
09. november 2010 - 14:49 #5
if ( !preg_match( '/^[-!#$%&\'*+\\.\/0-9=?A-Z^_`{|}~]+@([-0-9A-Z]+\.)+\.dk$/i', $email ) )
{
  die( "Fejl!" );
}
echo "OK!";
Avatar billede Far Nybegynder
09. november 2010 - 22:15 #6
@coderdk
Hvad går den kode præcist?

Hvordan får jeg den evt til at hænge sammen med en form - html?
Avatar billede Far Nybegynder
09. november 2010 - 22:15 #7
gør*
Avatar billede coderdk Praktikant
09. november 2010 - 22:24 #8
Well. Den kode checker bare variablen $email, om det lader til at være en gyldig dansk emailadresse. Hvis den ikke er dør scriptet med en "Fejl"-besked. Ellers fortsættes der bare. Det er nemt at integrere med en formular.
Avatar billede Far Nybegynder
10. november 2010 - 12:25 #9
Foreløbig tak.

Har en side1:
<html>

<form action="mail.php" method="get">
Tilmeld nyhedsbrev <input type="text" name="email" />
<input type ="submit" />
</form>

</html>

Side2

<?php

$email=($_GET['email']);

if ( !preg_match( '/^[-!#$%&\'*+\\.\/0-9=?A-Z^_`{|}~]+@([-0-9A-Z]+\.)+\.dk$/i', $email ) )
{
  die( "Fejl!" );
}
echo "OK!";

?>

Siden virker, men jeg får beskeden Fejl uanset hvordan jeg udformer emailen. Den skulle jo gerne virke med fx test@hotmail.dk

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede coderdk Praktikant
10. november 2010 - 21:15 #10
Ah, ret +\.dk$ til +dk$ :) Altså

if ( !preg_match( '/^[-!#$%&\'*+\\.\/0-9=?A-Z^_`{|}~]+@([-0-9A-Z]+\.)+dk$/i', $email ) )