Avatar billede Stypinsky Nybegynder
06. november 2010 - 14:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Formater? Jeg er helt grøn mht. hjemmesidedesign

Jeg har ladet mig fortælle at det er muligt at bruge open office draw til at designe sin hjemmeside. Man skal blot gemme i filen som et billede så programøren kan sætte det ind på siden.

Der er følgende formatmuligheder:
ODF-tegning (.odg)
ODF-tegningsskabelon (.otg)
OpenOffice.org 1.0-tegning (.sxd)
OpenOffice.org 1.0-tegningsskabelon (.std)
StarDraw 5.0 (.sda)
StarDraw 5.0-skabelon (.vor)
StarDraw 3.0 (.sdd)
StarDraw 3.0-skabelon (.vor)

Hvilken en skal jeg vælge for at en programmør senere kan bruge mit design til min hjemmeside?

Findes der nogle tegne programmer der er bedre end openoffice?
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 15:24 #1
Hvis en programmør skal kunne åbne og se dit billede, skal han have et helt særligt program for at åbne det, hvis det er i et af de formater, du nævner her.

Generelt, hvis du vil gemme billeder, bør du gemme det i formatet .jpg eller .png. Det er to standard-billedformater, som så godt som alt kan åbne. Langt de fleste grafiske programmer kan også gemme sine billeder i disse formater - er du sikker på, at det ikke er en mulighed i Open Office Draw?

Jeg vil anbefale dig tegneprogrammet paint.NET, som kan hentes gratis fra www.getpaint.net.
Det fungere rigtig godt og kan alt nødvendigt - det har dog langt færre funktioner og muligheder end fx Photoshop, men derfor er det nemt at gå til og overskueligt, hvilket nogle gange også er lige det, man ønsker mest.
Paint.NET kan sagtens gemme en fil i formatet .png, som din programmør helt sikkert kan åbne.
Avatar billede Stypinsky Nybegynder
06. november 2010 - 15:30 #2
tak for svaret.

Nej der er kun de ovennævnte format muligheder. Jeg har overvejet at anskaffe photoshop. er det et program, som kan bruges af en begynder?

jeg vil jo gerne ende op med et hjemmesidedesign der ser professionelt ud.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 15:49 #3
Jeg bruger selv paint.NET og jeg vil gætte på, at det er akkurat lige så godt som Open Office-programmerne. Du kan sagtens lave et professionelt stykke arbejde.

Photoshop er dyrt og det kan absolut IKKE benyttes af en nybegynder. Det kræver, at du sætter dig grundigt ind i nogle kurser og tutorials først, før du kan lave den mindste lille streg. Men til gengæld, når du først har sat dig grundigt ind i det, så kan du lave det mest ekstreme, som andre programmer slet ikke kan nærme sig.
06. november 2010 - 16:03 #4
Alternativ til nævnte  paint.NET ->

http://www.eksperten.dk/spm/901623#reply_7544462
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 22:11 #5
Altså paint shop pro er et godt billed pogram det er bare ´meget dyrt men på trods af det er det ikke særlig svært at bruge rent ud sagt vil jeg nok sige at et professionel design kan man godt lave i paint jeg er (Designer, og Html/Script)Og jeg mener nok at paint shop pro kan bruges af selv et barn på 11 år. ;D
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2010 - 22:13 #6
Og jeg vil ikke anbefale photoshop men paint er vel okay du skal bare kunne tegne Pixel's og det er meget nemt