Avatar billede hehlers Nybegynder
05. november 2010 - 11:30 Der er 1 løsning

Udregning og afrunding

Hej med jer,

Jeg har en lille funktion, som udregner diverse mængder. Udfra en variabel (hjoerne), skal jeg have udregnet, hvor mange hjørnelister af 2,5 meter der skal bruges. Dvs. indtaster brugeren eks. 5, skal der returneres 2 stk, og indtaser han/hun 6, skal der returneres 3 stk.

Jeg har lavet følgende kode, som desværre returnerer noget forkert i enkelte tilfælde. - Hvorfor fatter jeg ikke. Hvis jeg eks. indtaster 26, så skal koden returnere 11, men den returnerer 10!

Kort sagt, (Variabel/2.5 og derefter rundet op til nærmeste hele)

----------------------------------------------
if bundliste <> "0" then
  function findbund(oensketKG, antalIKGSaek)
  dim antalSaekke

    oensketKG = bundliste
    antalKGSaek = 2.5
    antalSaekke = cInt(Round(oensketKG / antalIKGSaek)+0.5)
    if antalSaekke =< 1 then
      antalSaekke = antalSaekke + 1
    end if

    findbund = antalSaekke
  end function
end if
----------------------------------------------

Håber det giver mening.

mvh

Henrik
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2010 - 12:13 #1
et sæt paranteser mere

    antalSaekke = cInt(Round((oensketKG / antalIKGSaek)+0.5))

eller afrunder du før du lægger den halve til, og den fjernes jo af cint.