Avatar billede idontreallyknow Nybegynder
04. november 2010 - 20:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Border problem i firefox (og muligvis IE) (HTML+CSS)

Hej Eksperter,

Jeg er i gang med at udvikle en hjemmeside og er støt på et mærkeligt problem, der så vidt jeg kan forstå, opstår fordi firefox (og muligvis IE) fortolker border anderledes end chrome,safari etc.

Jeg har en baggrund som er 100 px og er en sort block i toppen af siden (ligesom den blå boks på eksperten.dk)

Jeg har menuen inden i en div jeg har smidt x antal pixel ned fra toppen så borderen bunden rammer der hvor den sorte baggrund stopper.

Jeg har lavet en menu med en helt almindelig liste i html
<div class="navigation_float">
        <ul class="navigation">
                <li class="navi_item">HOME</li>
                <li class="navi_item"><a href="#">ABOUT</a></li>
                <li class="navi_item"><a href="products.html">PRODUCTS</a></li>
                <li class="navi_item"><a href="#">INSPIRATION</a></li>
                <li class="navi_item"><a href="#">STUFF</a></li>
                <li class="navi_item"><a href="#">PRESS</a></li>
        </ul>
</div>

og stylet den på følgende måde i css:

.navigation {
    margin: 0;
    padding: 10px 10px 5px 0px;
    border-bottom: solid 3px #009ec3;
}
.navi_item {
    text-decoration: none;
    display: inline;
    height: 16px;
    padding: 0 0 0 10px;
    text-decoration: none;
    color: #FFF;
    font-weight: 100;
}

og alt virker fantastisk i chrome og safari, men hvis jeg kigger på siden i FF, er der 1 pixel mellem borderen og hvor min sorte baggrund slutter.

Screenshot:
Firefox
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-11/cb6d998c.png

Chrome (og safari)
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-11/0743805f.png

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede webweaver Praktikant
05. november 2010 - 18:56 #1
Måske noget margin/padding på din div?

Men ellers ved jeg at FF og IE tidligere har haft problemer med hinanden, fordi den ene af dem ligger borderen oveni den angivne størrelse, og den anden ligger borderen uden på den angivne størrelse, så der bliver 1 pixel til forskel, med 1px border.

Jeg tror dog at De har fået forbedret det punkt. Og det er jo desuden også Chrome og IE/FF der er forskel på. Plus du har en 3px border, og det er kun 1px forskudt. Så tror ikke det er det i dette tilfælde, men det kan være.
Avatar billede idontreallyknow Nybegynder
05. november 2010 - 22:15 #2
http://pastebin.com/JBNXcg68

#1 Jeg har sørget for at margin og padding bliver reset osv. Jeg tror jeg ender med at gå væk fra menuen, da jeg ikke synes jeg kan få det til at virke..
Avatar billede webweaver Praktikant
05. november 2010 - 22:41 #3
Det ser ikke ud til at du har margin eller padding på din div.
navigation_float klassen. Ved dog ikke om det gør en forskel.

På den anden side set, hvis du ikke lige kan finde problemet, gør det så den helt store forskel at der er 1px til forskel? Det er ikke noget folk vil lægge mærke til. Det gør man selvfølgelig selv, når man ved forskellen er der.
Avatar billede idontreallyknow Nybegynder
05. november 2010 - 22:50 #4
ingen forskel :(

Jeg synes det bryder designet at der er 1px stor streg mellem farven og den hvide baggrund!
Avatar billede idontreallyknow Nybegynder
05. november 2010 - 23:05 #5
Fikset!

Border givet til division "navigation_float" med en fixed height!

Tak for tiden
Avatar billede webweaver Praktikant
05. november 2010 - 23:17 #6
Det var da så lidt :-)

God weekend.