Avatar billede uinthehouse Nybegynder
04. november 2010 - 09:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Find a og b

Hej, håber I kan hjælpe mig med denne opgave:
(7a-2b)/(5a-4b )=2/15

og hvad er grundmængden?

tak
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. november 2010 - 10:41 #1
du får:
(7a - 2b)*15 = (5a - 4b)*2

105a - 30b = 10a - 8b

95a - 22b = 0

og der er så alene i heltal uendeligt mange løsninger på dette, hvoraf følgende er den mindste:
a = 22
b = 95
Avatar billede uinthehouse Nybegynder
04. november 2010 - 10:52 #2
tak
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
04. november 2010 - 10:58 #3
det er sgu da til grin det her.

Jeg hjælper dig, og så giver du pointene til dig selv...
Avatar billede uinthehouse Nybegynder
04. november 2010 - 11:00 #4
er de ikke givet til dig?
04. november 2010 - 11:02 #5
Den loesning finder jeg ikke.

7a-2b=2
5a-4b=15
(eftersom (7a-2b) / (5a-4b) = 2/15.

Det giver den klassiske to ligninger med to ubekendte som jeg loeser til

a = - 22/18

b = - 95/18

Naar de stoerrelser indsaettes i de oprindelige ligninger faar jeg at 7a-2b = 36/18 = 2 og 5a-4b = 270/18 = 15

Fejlen i #1 er at der ganges i stedet for at deles!
04. november 2010 - 11:09 #6
uintehouse, til lykke med at du fik ryddet op i dine gamle spoergsmaal.

Og saa har du stadig et problem med systemet.  Hvis et medlem giver en loesnig men i form af kommentar (markeret med graat) i stedet for i form af svar (markeret med gult) saa laver du en kommentar hvor du beder det medlem om at laegge et svar.  Og naar det svar kommer accepterer du det svar.  Kun hvis du ikke faar nogen brugbart indlaeg maa du selv laegge et svar og acceptere det.

Nu har du givet forkert points i dette spoergsmaal, men det er lukket.  Du kan kun rette det ved at beslutte hvem der skulle have haft points, og saa oprette et nyt spoergmaal med titel 'Points til xxx.'  I spoergsmaalet referer du til det oprindelige spoergsmaal og forklarer at du vil give yderligere points.

I dette spoergmaal, med al respekt, saa var det foerste indlaeg et forkert svar og skulle, som jeg ser det, ikke have points.
Avatar billede uinthehouse Nybegynder
04. november 2010 - 13:15 #7
Mange tak
04. november 2010 - 14:44 #8
Jamen saa ved jeg at jeg skal holde mig fra fremtidige spoergsmaal fra din side.  Du modtager hjaelp, men du beholder de udlovede points selv.