Avatar billede fl Nybegynder
26. juli 2001 - 02:18 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Er der en måde at vælge en \'range\' af koloner

Kan man lave en
select [m3 - m111] from my_table where choice = \'mit\'

Avatar billede gchris5 Praktikant
26. juli 2001 - 02:27 #1
man kan skrive
select navn, alder from tabel where etellerandet = \"mit\"

!!
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. juli 2001 - 02:28 #2
Men det er jo egentlig ikke du spørger efter!

tænker lige!
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. juli 2001 - 02:35 #3
Har lige siddet og kikket lidt i min sql bog og umiddelbart vil jeg sige nej! Man kan vælge all (*) eller at remse de kolonner op man vil have (navn, alder, ....)

Men hvad skal du egentlig bruge det til?!?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2001 - 08:16 #4
Det kan man ikke, men hvorfor ikke bare nævne dem alle sammen:

  select m3,.m4.m5.m6.m7.m8.m9.m10,m11 from ...

eller - hvis man laver det i f.eks. PHP:

  $d=\"\";
  for ($i=3;$i<=11;$i++) $d.=\"m$i,\";
  $d=ereg_replace(\",$\",\"\");
  $sql = \"select $d from ...\";

Men ellers tyder det på et dårligt databasedesign. De oplysninger, der står
i m3-m11 burde have ligget i en separat tabel, og oplysninger hentet ud med
en join.
Avatar billede fl Nybegynder
26. juli 2001 - 10:23 #5
erikjacobsen ->
problemet er at min select er \"flydende\".
så det ene øjeblik henter jeg måske 60 kolonner og det næste 24 og de flyyter altid range.
derfor tænkte jeg om det var muligt.
men du ville altså foreslå at jeg lavede en tabel
til hver kolone ??
Hvad nu hvis det ville blive til omkring 1100 tables. ?? ville det så stadig være det rigtige ??

gchris5 -> det skal bruges til at dele månedet op i dage og dage op i timer og timer op i minutter.

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2001 - 10:28 #6
Du skal lave din database om - start med at tage et kursus i SQL og
databasedesign.
Avatar billede bromer Nybegynder
27. juli 2001 - 18:44 #7
Man skal for det meste undgå at havde flydende database,tabel og kollonne antal.. Det er næsten altid muligt at strukturere sine tables så det kun er rows der variaerer. Det er også klart at foretrække.

/Rune