Avatar billede CRavnkilde Nybegynder
28. oktober 2010 - 13:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Select count og betingelse i samme SQL-sætning

Jeg har en database med bl.a. disse to tabeller "RoomReservation" og "Participants".

I den første tæller jeg antal værelser og den anden ser jeg efter om personen deltager (Yes eller No).

Mit script ser således ud:

strSQL="select count(*) as antal from RoomReservation where Checkin <= '"&aktueldato&"' and Checkout>'"&aktueldato&"' AND WHERE Participants.Attending='Yes';"

Men scriptet melder fejl - hvor er det jeg laver kuk i det?
Avatar billede softspot Forsker
28. oktober 2010 - 13:25 #1
Du mangler at få gjort Participants-tabellen tilgængelig i din forespørgsel. Du foretager alene et opslag i RoomReservation-tabellen og kan derfor ikke blot teste på data i Participants-tabellen.

Er der et felt som kobler rækker i Participants med en række i RoomReservation og i så fald hvilket?

Det kunne f.eks. være RoomId i Participants som pegede på hvilket rum en deltager havde reserveret og i så fald kunne din SQL se således ud:

strSQL = "" & _
    "SELECT COUNT(*) AS antal " & _
    "FROM RoomReservation rr " & _
    "INNER JOIN Participants p ON p.RoomId = rr.Id " & _
    "WHERE rr.Checkin <= '"&aktueldato&"' " & _
    "  AND rr.Checkout > '"&aktueldato&"' " & _
    "  AND p.Attending = 'Yes';"
Avatar billede CRavnkilde Nybegynder
28. oktober 2010 - 13:30 #2
Feltet - ParticipantID - optræder i begge tabeller, Softspot
Avatar billede CRavnkilde Nybegynder
28. oktober 2010 - 13:46 #3
Jeg har lavet den sådan her, Softspot:

strSQL = "" & _
    "SELECT COUNT(*) AS antal " & _
    "FROM RoomReservation " & _
    "INNER JOIN Participants ON Participants.ParticipantID = RoomReservation.ParticipantID " & _
    "WHERE RoomReservation.Checkin <= '"&aktueldato&"' " & _
    "  AND RoomReservation.Checkout > '"&aktueldato&"' " & _
    "  AND Participants.Attending = 'Yes';"

Og det ser sørme ud til at virke.
TAKKER! Læg et svar!
Avatar billede softspot Forsker
28. oktober 2010 - 13:54 #4
Velbekomme :-)