Avatar billede ikaruga Nybegynder
28. oktober 2010 - 12:00 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

korrekt brug a <p> tag?

Jeg bruger åbenbart <p> tagget forkert, så nu er det på tide at få rettet på mine dårlige vaner.

Jeg gør således:
<p><h2>noget tekst</h2></p>

og har så defineret noget bottom margin på "p" i css

Resultatet bliver som jeg ønsker det, men wc3 er ikke glad.

Så skal jeg istedet give <h2> en bottom margin, og helt droppe <p>, eller hvad er den korrekte løsning?

Beskeden jeg får fra wc3 er:
end tag for element "P" which is not open
Avatar billede webweaver Praktikant
28. oktober 2010 - 12:25 #1
Normalt vil det ikke give alt for store problemer, når man åbner og lukker sine tags i den rigtige rækkefølge.

Men ja helt sikkert.
Løsningen er her, at style din h2, og fjerne <p> helt!
Avatar billede ikaruga Nybegynder
28. oktober 2010 - 12:35 #2
Ok, men hvornår vil der så være idé i at bruge <p> ?
Hvis jeg styler min <h2> med margin istedet, så vil min kode blive sådan her:

<h2>her er noget tekst, i et afsnit</h2>
<h2>her er næste afsnit</h2>

Og det jeg troede var korrekt, er at gøre noget i den her stil:

<h2>
<p>her er noget tekst, i et afsnit</p>
<p>her er næste afsnit</p>
</h2>
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
28. oktober 2010 - 12:53 #3
normalt bør du gøre noget helt andet.

h2 er overskrifter af type 2, og p er paragrafer.
rækkefølgen er i normal html følgende:
h1, h2, ... og der ud af, og så p som nederste led i en artikel og de skal derfor ikke blandes.

Hvis du CSS'er alle h2, så vil alle overskrifter på siden være formateret på denne måde. Hvis du laver en specifik klasse for h2, så kan du style dem enkeltvis.
Så mit forslag er at du bruger p, med en specifik css klasse til denne, og så helt undlader at bruge h2.

Og i forhold til din kode så er det korrekte brug af p følgende:
<h2>Overskrift for denne del</h2>
<p>Brødtekst afsnit1</p>
<p>Brødtekst afsnit2</p>
Avatar billede webweaver Praktikant
28. oktober 2010 - 13:07 #4
Som mcb2001 nævner, så handler det først og fremmest omkring, om det er overskrifter eller tekst. Jeg regnede med at det var overskrifter, siden du nævnte h2. Og der kan man så vælge at style dem alle, eller lave en class på det fx, hvis det kun skal være 1 sted h2 ændres.

Derimod, hvis det er en tekst, og slet ikke overskrifter, skal du benytte <p> og style det, ved at ændre tekststørrelse e.t.c, hvis det er det som du ønsker at opnå.
Avatar billede ikaruga Nybegynder
28. oktober 2010 - 15:04 #5
Allright, det giver mening. Takker.
Hvis i begge kan smide et svar, så får i begge point (hvis man kan det?)
Avatar billede webweaver Praktikant
28. oktober 2010 - 15:12 #6
Det kan man sagtens.

Der hvor svar accepteres, kan der også tildeles, hvor mange der skal deles ud til hver :)

Takker for points.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
28. oktober 2010 - 15:20 #7
jeps :-) takker for point