Avatar billede olefrank Nybegynder
24. oktober 2010 - 23:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bærbar som server

Jeg tænker på at sætte min gamle bærbare op som en Windows Home Server til streaming, backup og print...

Kan man sætte RAID op mellem intern og ekstern USB HDD? Altså så den eksterne er et spejl af den interne for at sikre redundans?

Er der nogle som har en sådan server kørende på en bærbar? Virker det? Evt. erfaringer modtages med kyshånd :-)
Avatar billede chalde Seniormester
25. oktober 2010 - 01:23 #1
Personligt har jeg 2003 kørende på en ældre Thinkpad R51 og er ved at køre 2008 R2 op på en Thinkpad x61s.
Til hjemmebrug er det ganske glimrende løsninger pga. strømforbrug såfremt de ikke skal være talknusere (så er en laptop en kende sløvt).
Men som filserver er der naturligvis begrænsninger i form af den mindre harddiskplads (til den slags er en NAS en god investering, færdigbygget eller hjememstrikket).
Du kan ikke lave raid imellem interne og eksterne drev, men istedet kan du synkronisere dem. F.eks. sætte Syncback eller andet synkroniseringsværktøj til at lave regelmæssige synkroniseringer.

Jeg har haft leget med WHS på x61s'eren, men smed det hurtigt væk og gik over til 2k8 R2. Den primære grund er at jeg bruger den til RDP/VNC til mindre opgaver når jeg arbejder eksternt og WHS er en smule begrænset til nogle af de opgaver jeg bruger den til. Min gratis adgang til bla. 2k8 R2 (MSDNAA gennem skolen) er det sidste søm til WHS kisten.

Hvis du endnu ikke har investeret i WHS, så vil jeg anbefale dig at spare lidt penge og istedet kigge mod *NIX. F.eks. freenas (dog understøtter det ikke print OOB, men guides til opsætning kan fanges via. google).
Avatar billede olefrank Nybegynder
27. oktober 2010 - 11:00 #2
1000 tak for svaret!

Jeg har allerede en netgear NAS, men den er for sløv. Den "crasher" feks. ofte, når den skal sortere min musik på squeezeboxen efter genrer (har nogle tusinde flac-filer). Min bærbare er Core2Duo m 2Gb ram, så jeg tænkte at den må kunne gøre det noget bedre.

Er W2k8 R2 (eller 2003) egnet som nas/medieserver? Eller er det for besværligt? Jeg er newb og har kun rodet lidt med min nuværende NAS. Men jeg vil gerne lære mere om servere...
Avatar billede chalde Seniormester
27. oktober 2010 - 14:23 #3
Har du kigget om der er firmwareopdatering til din NAS?

Windows Server (WHS undtaget) er overkill medmindre man får det smidt i nakken (er en rimelig pebret investering til privatbrug).
Så kig evt. på: http://www.hjemme-nas.dk/byg-selv-nas/freenas-lav-din-egen-nas
Avatar billede olefrank Nybegynder
27. oktober 2010 - 15:20 #4
Min NAS er opdateret. Det er tilsyneladende CPU'en der er for langsom (500 MHz - ukendt mærke). Det skulle ikke gøre den store forskel at opgradere de 256 MB ram i serveren, hvis man læser på forummer...

Jeg er lidt nervøs for FreeNAS, for som det meste open source er jeg bange for, at det indeholder nogle begrænsninger som enten er for bøvlet at overkomme eller helt umuligt... F.eks. med at få det til at virke som printserveren med min HP Officejet printer, som ikke har en driver til Unix/BSD. Jeg kan ikke vurdere hvad der kan lade sig gøre og ikke - eller hvor stor en udfordring det er at få skidtet til at køre. Det er selvfølgelig gratis og derfor i sig selv værd at afprøve. Men samtidig ret skod, hvis jeg bruger en masse tid på noget, som aldrig bliver godt...

Har du set FreeNAS in action? Ved du hvor meget det kan "moddes" uden at være programmør?
Avatar billede olefrank Nybegynder
16. november 2010 - 23:01 #5
Hej Chalde. Hvordan giver jeg dig point for dine svar?!?
Avatar billede jokkejensen Novice
17. november 2010 - 16:50 #6
windows server er overkill generelt til hjemmenetværk, med mindre man skal bruge feautures som DC mm... Xp eller andre licenser er meget billigere, og til fildeling er XP mere end rigeligt.
Avatar billede olefrank Nybegynder
17. november 2010 - 17:08 #7
Hvad er DC?!?

Jeg vil gerne have mulighed for Remote Desktop. Er ikke helt klar over hvilke begrænsninger WHS har på det ift 2003/2008. Er i det?

Jokke: mener du også at WHS er overkill og at XP er bedre i en medie/filserver til hjemmebrug?
Avatar billede olefrank Nybegynder
01. december 2010 - 01:06 #8
jeg lukker tråden. Tror jeg går efter en WHS løsning.