Avatar billede dan_n Nybegynder
21. oktober 2010 - 10:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Flere SØG() i samme formel

Hej

Jeg har et ark som ser således ud:

id | atribut | find
1  |  aert  |
2  |  oipi  |
1  |  xcxx  |

Jeg skal have fundet ud lavet noget søgninger på om specifikke bogstaver findes i min kolonne "atribut".

Eksempel, jeg vil gerne finde ud af om "a" eller "r" indgår i mit kolonnen "atribut", og skrever et "Ja" eller "1" i kolonnen "find", hvis de gør

Jeg benytter denne funktion

=HVIS(ER.FJL(SØG("a";A2;1));;"1")

og den fungerer fint, jeg ved bare ikke hvorledes jeg kan kombinere dem således jeg kan lave flere søgninger i fx

=HVIS(ER.FJL(SØG("a";A2;1));;"1"), =HVIS(ER.FJL(SØG("r";A2;1));;"1")

Hvis en af bogstaverne indgår skal den vise 1 eller ja, eller på en anden måde indikere at der er match.

Jeg har en masse bogstaver jeg skal have lavet denne for og antallet af bogstaver i "atribut" variere fra 1 og op til midt i 20'ern og kan indeholde , og mellemrum.

Håber nogle kan give et hint og evt. hjælpe mig videre.
Avatar billede NCG Novice
21. oktober 2010 - 11:14 #1
=ELLER(HVIS(ER.FJL(SØG("a",B1,1)),0,1),HVIS(ER.FJL(SØG("r",B1,1)),0,1))

Den siger så SAND hvis "a" eller "r" findes i kolonne B (atribut)
Avatar billede dan_n Nybegynder
21. oktober 2010 - 12:41 #2
Jeg kan ikke umiddelbart få den til at fungere. Jeg anvender Excel 2007 og selv om jeg rettter formlen så den passer til her (, til ; mm.) så fejler den eller returnerer "#VÆRDI!".

Den kolonne der skal tjekkes mod hedder AA1, AA2 osv.

Nogle andre bud ?
Avatar billede excelent Ekspert
21. oktober 2010 - 19:59 #3
Den virker nu ellers ok, blot udskift ER.FJL med ER.FE eller ER.FEJL og komma med semikolon og B1 med AA1

=ELLER(HVIS(ER.FEJL(SØG("a";B1;1));0;1);HVIS(ER.FEJL(SØG("r";B1;1));0;1))

ellers prøv :

=LÆNGDE(AA1)-LÆNGDE(UDSKIFT(UDSKIFT(AA1;"a";"";1);"r";"";1))>0