Avatar billede musmus Nybegynder
20. oktober 2010 - 10:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hoppe fra felt til felt

Hejsa,
i det gamle word, havde vi nogle skabeloner som havde felter hvor de var markeret emd #___#. Disse felter kunne man springe imellem med commandoen Alt+N.
Nu har vi opgraderet til office 2007, men nu virker denne tastaturgenvej ikke mere.
Hvordan får jeg den til at virke igen, og hvilken kommandoer det i word, der gør at man kan springe fra felt til felt.
Det skal siges, at når man springer fra fel til felt, blive feltet gråt, hvilket tyder på, at det er et formular felt?

Kan nogen opklare og hjælpe her?

Venligst
Musmus
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. oktober 2010 - 11:14 #1
Man kan bruge F11 til at hoppe fra felt til felt, hvis der er tale om "felter" i Word-forstand - gælder ikke kun formularfelter men alle typer felter (der er mange typer).

Det grå, du omtaler, kan også blot være udslag af, at teksten er markeret. Hvis du taster Alt+F9, kan du se feltkoder, og så kan du se, om der er tale om felter og i givet fald hvilken type. Alle felter er omkranset at krøllede parenteser, og det første ord i feltkoden er navnet på felttypen. Hvad ser du - er der tale om felter og i givet fald hvilken type?

Alt+N er ikke nogen standardgenvej til at markere felter (alle genveje med Alt+ et tegn er som standard forbeholdt til hurtigt at vælge en kommando). I jeres gamle version kan I have haft en makro, som bruger Søg til at finde næste forekomst af "#___#", og der kan have været tilknyttet genvejen Alt+N til denne makro. Hvis der er sådan, det har virket, kan du vælge at lave samme løsning i 2007.
Avatar billede musmus Nybegynder
20. oktober 2010 - 11:26 #2
Hejsa,
ja jeg tror di har ret i:
I jeres gamle version kan I have haft en makro, som bruger Søg til at finde næste forekomst af "#___#", og der kan have været tilknyttet genvejen Alt+N til denne makro. Hvis der er sådan, det har virket, kan du vælge at lave samme løsning i 2007.

Hvordan laver jeg denne makro ?
Kan du guide mig?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. oktober 2010 - 11:39 #3
Før jeg forsøger at forklare noget skal jeg lige vide:
Er du vant til at arbejde med makroer?
Bruger I makroer til andet?
Findes der felter i de Word-skabeloner, det drejer sig om?

Jeg vil nemlig sandsynligvis foreslå dig noget andet end en makro-løsning i dette tilfælde ...
Avatar billede musmus Nybegynder
20. oktober 2010 - 12:36 #4
Ja, vi bruger makro i normal.dot til udprint, og ja jeg kan godt oprette og editere makroer i VB, på brugerniveau.
Men hvis du har en anden metode der er nemmere, ville det være dejligt.

Der er ikke nogen felter i skabelonerne, andet end #___# felter, som når vi springer, så markeres de, så man kan overskrive dem.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. oktober 2010 - 14:10 #5
Følgende makro vil finde næste forekomst af "#___#":

Sub FindPladsholder()

    With Selection.Find
        .Text = "#___#"
        .Forward = True
        .Wrap = wdFindContinue
        .Format = False
        .MatchCase = False
        .MatchWholeWord = False
        .MatchWildcards = False
        .MatchSoundsLike = False
        .MatchAllWordForms = False
        .Execute
    End With

End Sub
Hvis du vælger en makroløsning, skal du også tilknytte tastaturgenvejen Alt+N igen, hvis den skal bruges.

En alternativ løsning, som ikke kræver en makro - den løsning ville jeg vælge:

Udskift alle "#___#" med et felt af typen MacroButton. Sådanne felter har den fordel, at du kan skrive en besked deri til brugeren. Da det er felter, kan man bruge F11 til at gå til næste felt (standard genvej) eller Skift+F11, hvis man vil gå baglæns. Hele feltet bliver markeret, og derfor bliver det automatisk erstattet, så snart brugeren begynder at skrive. Du kan også vælge at lade alle MacroButton-felterne vise teksten "#___#", hvis du ønsker det.

Du kan gøre sådan for at lave et MacroButton-felt (eller bruge dialogboksen til felter):

1. Tast Ctrl+F9 for at indsætte et sæt feltklammer (kan ikke skrives med alm. tegn).

2. Skriv følgende mellem feltklammerne:

MacroButton NoMacro Tekst her

(i stedet for "Tekst her" skal du skrive den tekst, der skal vises i dokumentet, f.eks. "skriv beløb", "skriv navn", "#___#" eller hvad der måtte være aktuelt. Teksten må højst fylde en linje (eller f.eks. bredden af cellen, hvis feltet er i en tabel)

Nu ser feltet ca. sådan ud:

{ MacroButton NoMacro Tekst her }

3. Tast F9 for at opdatere feltet. Tast Alt+F9 hvis der ikke automatisk skiftes om, så du ser feltresultatet i stedet for feltkoderne.

Hvis du har nogle bestemte tekster, du gerne vil bruge i felterne, kan du oprette felterne og gemme dem som autotekster (hurtige dele i 2007). Så kan du hurtigt indsætte dem der, hvor de skal bruges.
Avatar billede musmus Nybegynder
20. oktober 2010 - 14:42 #6
Hold op vor var det en god forklaring,...og det virker også!!'

Jeg har et andet spørgsmål i gang på en anden tråd, kan du hjælpe med dette ligeså, (se sidste svar fra mig)?
Se:
http://www.eksperten.dk/spm/920663#reply_7663640
Hvis du svarer på denne her tråd kan jeg give dig point.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. oktober 2010 - 15:19 #7
Det var godt, at det hjalp dig. Jeg skal nok se på det andet spørgsmål (uden at love noget ...).