Avatar billede NinaSR Nybegynder
18. oktober 2010 - 20:15 Der er 4 kommentarer

Konvertering fra RGB til CMYK opfører sig underligt

Hej alle eksperter!

Jeg sidder og har arbejdet med et billede i RGB, jeg sammenklasker lagene og konventerer dem til CMYK med profilen ISO Coated v2 300% (ECI) og gemmer billedet. Alt ser stadig fint ud i photoshop.

Men når jeg så ser dem i billedfremviseren har de fået et blåstik (jeg sidder på mac) Jeg prøver derefter at åbne de cmyk'ede billeder i photoshop igen, der ser de fine ud. Det gør de også i Indesign, men IKKE i Microsoft Word.

Har ledt og ledt, set om det måske var nogle indstillinger der var forkerte, men synes at have prøvet alt!

Er der mon nogle her der kan hjælpe?
Avatar billede prodic Mester
18. oktober 2010 - 20:32 #1
Billedefremviseren samt Word er formodentligt ikke i stand til at farvestyre som Photoshop/InDesign er det.
Deri finder dur formodentligt forklaringen.

Hvis billederne ser fine ud i Photoshop/InDesign og evt. i din efterfølgende pdf-fil, så bør der ikke være nogen ko på isen.
Avatar billede falster Ekspert
18. oktober 2010 - 21:24 #2
Enig med prodic. Man bør ikke anvende Word til at fremstille til tryk (og derfor heller ikke til at kontrollere en "tryk-specifik" egenskab son CMYK).

Citat:

"In other words, the lack of CMYK images support in Word is one of the reasons why you shouldn't use it to create documents for printing on an offset press."
Avatar billede Himbear Nybegynder
19. oktober 2010 - 19:26 #3
Det eneste der kan give problemer er, hvis Word går ind og farvejusterer dit billede. Så vidt jeg ved, så indsætter Word billedet og implementerer det i dokumentet i stedet for at linke til det som InDesign, så derfor kan du ikke længere se resultatet i Photoshop. Men prøv at eksportere som PDF og se resultatet.
Avatar billede NinaSR Nybegynder
17. november 2010 - 08:12 #4
Hej! Tak for svarene!

Det som var problemet, er som nogle har nævnt, at billedfremviseren ikke kan farvestyre på samme måde som photoshop kan, derfor så det mystisk ud. At det så så fint ud i word er endnu mere mystisk, men alt i alt så de fine ud på kundes computer og var også fine på print og det er jo det vigtigste :)