Avatar billede cort Nybegynder
25. juli 2001 - 15:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

INSERT

Er der nogen der kan forklare mig , hvorfor jeg får denne fejl:
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.
/moduler/referencer/referencer.asp, line 72

Når jeg gør sådan her:

SQL = \"INSERT INTO \" & dbTable & \" (Title,Text,Link,LinkText) VALUES(\"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtTitle\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtText\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtLink\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtLinktext\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\'\"
    SQL = SQL & \")\"
    response.write sql
    \'response.end
    Set Add = Conn.Execute(SQL)
Avatar billede cort Nybegynder
25. juli 2001 - 15:42 #1
Jeg mener sådan her:

SQL = \"INSERT INTO referencer (Title,Text,Link,LinkText) VALUES(\"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtTitle\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtText\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtLink\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \"
    SQL = SQL & \"\'\" & Replace(Request(\"txtLinktext\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\'\"
    SQL = SQL & \")\"
    response.write sql
    \'response.end
    Set Add = Conn.Execute(SQL)
Avatar billede cort Nybegynder
25. juli 2001 - 15:43 #2
Det burde fandme virke
Avatar billede sone Nybegynder
25. juli 2001 - 15:46 #3
Vis os hvad response.write sql udskriver
Avatar billede jette Nybegynder
25. juli 2001 - 15:50 #4
Jeg ville ikke skrive (Title,Text,Link,LinkText) - ind efter tabelnavnet.

Altså
Insert into tabelnavn values()

SQL = \"INSERT INTO referencer (Title,Text,Link,LinkText) VALUES(\"
    ....\")
Avatar billede p_johansen Nybegynder
25. juli 2001 - 15:51 #5
SQL = \"insert into referencer (Title,Text,Link,LinkText) \" _
    & \"values (\" _
    & \"\'\" & Replace(Request(\"txtTitle\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \" _
    & \"\'\" & Replace(Request(\"txtText\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \" _
    & \"\'\" & Replace(Request(\"txtLink\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\', \" _
    & \"\'\" & Request.Form(\"T4\") & \"\', \" _

    & \"\'\" & Replace(Request(\"txtLinktext\"),\"\'\",\"\'\'\") & \"\')\"
Avatar billede p_johansen Nybegynder
25. juli 2001 - 15:54 #6
Ups! - fjern linien med T4 ;-)
Avatar billede jette Nybegynder
25. juli 2001 - 16:04 #7
Problemet består nok snarere i at Replace(Request(\"txtTitle\"),\"\'\",\"\'\'\")  indeholder en \' i teksten - d.v.s. dit SQL-statement kan komme til at se sådan ud:

insert into referencer values (\'\'\'title\',\'tekst\'\'\',\'\',\'\') - og det vil give syntaksfejl
Avatar billede sone Nybegynder
25. juli 2001 - 16:05 #8
Det er jo netop derfor han bruger Replace!
Avatar billede jette Nybegynder
25. juli 2001 - 16:13 #9
Replace fjerner da ikke problemet !?! Skulle SQL\'en blive accepteret hvis der er 2 \'\' efter hinanden istedet for 1 ? - og hvad sker der hvis der kommer 3 \'\'\' efter hinanden - som jeg har prøvet at beskrive i mit eksempel ?

Cort har du prøvet at gennemføre sådan en insert i ren access ?
Avatar billede p_johansen Nybegynder
25. juli 2001 - 16:18 #10
Prøv med:

Title = Replace(Request(\"txtTitle\"),\"\'\",\"\'\'\")

Sql =....
& \"values (\" _
    & Title & \"\', \" _
osv
Avatar billede jette Nybegynder
25. juli 2001 - 16:25 #11
Jeg mener ikke at der er ASP-delen, der er problemet.
Replace virker sikkert fint - men Access kan ikke håndtere udtrykket, hvis der er en \' i - hverken med eller uden replace.
Avatar billede cort Nybegynder
25. juli 2001 - 18:31 #12
Jeg har fundet fejlen det er \"text\" der er et reserveret ord.