Avatar billede hubabuba Nybegynder
16. oktober 2010 - 13:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

tal = bogstaver

Hej er der nogen der kan hjælpe mig, jeg er ikke en ørn til excel. Jeg vil gerne lave et regneark, hvor jeg kan regne en vægt * et tal = sum. Men istædet for og skrive vægten ville jeg gerne skrive et navn som er = med vægten. Jeg har omkring 50 navne Foreksempel kaj * 4 = 12. Hvordan gør jeg det. hvordan siger jeg kaj=3
På forhånd tak
Jc
Avatar billede Thyge Nybegynder
16. oktober 2010 - 13:35 #1
Jeg kan hjælpe dig på vej og vise dig hvordan du gør hvis der skal tilføjes flere navne. Men jeg arbejder bedst i VBA og det afhænger af om du er frisk på det?
Avatar billede sism Nybegynder
16. oktober 2010 - 13:54 #2
A      B
Kaj    3
Ole    4
Per    5
Hans    6
Gudrun    7
Etly    8
Rikke    9
Orla    10

I cellerne B1, B2.. kopieres formlen ind:
=HVIS(A1="Kaj";3;HVIS(A1="Ole";4;HVIS(A1="Per";5;HVIS(A1="Hans";6;HVIS(A1="Gudrun";7;HVIS(A1="Etly";8;HVIS(A1="Rikke";9;HVIS(A1="Orla";10;FALSK))))))))

Svaret er ikke så fikst, og nok lidt langhåret ved 50 navne...
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2010 - 14:05 #3
Lav en liste i kolonne med dine navne
I kolonne B indsætter du tilhørende værdier
Marker begge kolonner og vælg Opret navne
Sæt flueben i Venstre kolonne

Slet evt. navne og værdier igen

nu kan du skrive =kaj*3
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2010 - 14:06 #4
* Lav en liste i kolonne A med dine navne
Avatar billede hubabuba Nybegynder
16. oktober 2010 - 15:56 #5
Hej det virker hvis jeg sætter formlen ind i B1 og skriver kaj i A1.Men du har ret i det kommer til og tage lidt tid. Da jeg helst skal have formlen til og stå i B1 B2 B3 B4 B5. men det må jo tage den tid det tager
Avatar billede hubabuba Nybegynder
16. oktober 2010 - 15:58 #6
unskyld svaret Det var til sism
Avatar billede anlu Nybegynder
16. oktober 2010 - 16:28 #7
For mig lyder det som om noget LOPSLAG kunne være på sin plads?
Dvs. have et worksheet med din mapning af navne i en kolonne til værdi i næste kolonne, og så brug af LOPSLAG der hvor du skal bruge værdien?
fx
=LOPSLAG("Kaj";Ark2!$A$1:$B50;2;FALSK)
hvis mapningen står i Ark2, kolonne A og B, række 1 til 50

Det er noget mere elegant og overskueligt end den multiple HVIS, ikke mindst hvis værdierne kunne finde på at ændres med tiden.
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2010 - 16:44 #8
Prøver lige igen :-)

Lav en liste i kolonne A med dine navne
I kolonne B indsætter du tilhørende værdier
Marker navne i kolonne A og kør følgende makro

Sub OpretNavne()
For Each c In Selection
ActiveWorkbook.Names.Add Name:=c, RefersToR1C1:=c.Offset(0, 1)
Next
End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2010 - 16:57 #9
Det kører for mig i dag prøv :-)

Sub OpretNavne()
For Each c In Selection
x = c.Offset(0, 1).Value
ActiveWorkbook.Names.Add Name:=c, RefersTo:=x
Next
End Sub
Avatar billede anlu Nybegynder
16. oktober 2010 - 16:58 #10
Sjov løsning, excelent - altså sjov på den gode måde :o)
Avatar billede sism Nybegynder
16. oktober 2010 - 17:03 #11
Du kan bare kopiere formlen ned i kolonne B §;o)
Avatar billede excelent Ekspert
16. oktober 2010 - 17:05 #12
he he leder selv efter en grimasse der ka' passe. :-)
Avatar billede hubabuba Nybegynder
16. oktober 2010 - 22:20 #13
Hej jeg tror det er den måde sism skriver der virker bedst for mig. Når jeg skriver formlen ind i B1 og skriver kaj i A1 kommer der til og stå 3 i B1 som jeg så skal have ganget med et tal i C1 så får jeg summen i D1
det samme gør jeg i række 2 og række 3 til slut skal D1 D2 D3  Lægges sammen.og summen skal ende i D4
Det kommer til og tage lidt tid  men skidt med det al begyndelse er svær og tager tid.
tak for de forskellige svar
Nu skal jeg bare lige have fundet ud af hvordan man giver point
TAK
Avatar billede sism Nybegynder
17. oktober 2010 - 08:56 #14
Du kan bare acceptere denne her §;o)