Avatar billede Droa Seniormester
15. oktober 2010 - 11:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvad betyder det 10tal som skal være i en MX record

Så jeg er igang med og sætte min DNS server op, med Bind9.

Jeg prøver lidt og finde ud af hvad de forskellige ting før og hvad de betyder, samt syntax.

A må vist være Aliaserne, den er nok den jeg fik hurtigts styr på.
SOA er vel header? men hvad betyder de 2 domains i den?
ns.example.com hostermaster.example.com?
jeg har kun skiftet ns.example.com ud til min primære dns på serveren.
hostmaster.example.com kan jeg ikke rigtigt forstå.

også er der så lige den jeg helst gerne vil forstå, da jeg ikke rigtigt kan se noget om den.. hvad betyder 10 tallet i en MX record?

IN MX 10 smtp.example.com
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. oktober 2010 - 12:41 #1
Tallet angiver prioriteten for den pågældende MX record, set i forhold til eventuelle andre MX records på samme domæne.

Hvis du kun har en MX record betyder den ikke alverden.
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. oktober 2010 - 12:45 #2
F.eks. har jeg på en af mine domæner opsat Google Apps som mailserver, og derfor har jeg følgende MX records på domænet.

10 aspmx.l.google.com.
20 alt1.aspmx.l.google.com.
20 alt2.aspmx.l.google.com.
30 aspmx2.googlemail.com.
30 aspmx3.googlemail.com.
30 aspmx4.googlemail.com.
30 aspmx5.googlemail.com.

Dvs. når en mail skal leveres til mit domæne, prøves først den mailserver der har højeste prioritet (dvs. laveste tal). Skulle den ikke svare, så prøves næste prioritet og så fremdeles.
Avatar billede Droa Seniormester
15. oktober 2010 - 14:28 #3
mange tak :)
kan man så os gøre det samme på A, CNAME m.m?

@ IN A 10 1.2.3.4
@ IN A 20 127.0.0.1

www IN CNAME 10 example.com.
www IN CNAME 20 example.dk.
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. oktober 2010 - 18:38 #4
Nej prioritering tilhører kun MX records.

ns.example.com = primære name server for domænet
hostermaster.example.com e-mail til f.eks. en sysadmin. punktum (.) bruges her istedet for et @.

Prøv at kigge her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_file
Avatar billede Droa Seniormester
16. oktober 2010 - 21:11 #5
rigtigt mange tak, den hjalp rigtigt godt