Avatar billede cliffha Nybegynder
14. oktober 2010 - 20:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

stored procedure i MS SQL

Hej

Når jeg prøver at læse data fra min stored procedure funktion, få jeg denne fejlmelding:
Invalid attempt to read when no data is present.

Min stored procedure i MS SQL ser sådan ud:

ALTER PROCEDURe dbo.usp_GetUser
@initialer varchar(15)

AS

if (select id from brugere where (Initialer = @initialer)) is null
BEGIN

DECLARE @ErrorText varchar(100)
set @ErrorText ='Brugeren med initialerne '+ (@initialer) +' findes ikke i systemet';
RAISERROR (@ErrorText, 11, 1)

END

else
begin
SELECT navn, Aktiv, Brugertype FROM brugere where (Initialer = @initialer)
END

Min C# kode ser sådan ud:

        Bruger b = null;

        SqlConnection conn = new SqlConnection(@"Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\Database.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True");

        SqlCommand cmd = new SqlCommand("usp_GetUser", conn);

        cmd.CommandType = CommandType.StoredProcedure;

        cmd.Parameters.Add("@initialer", SqlDbType.VarChar);
        cmd.Parameters["@initialer"].Direction = ParameterDirection.Input;
        cmd.Parameters["@initialer"].Value = initialer;

        SqlDataReader rdr = null;
        try
        {
            conn.Open();
            rdr = cmd.ExecuteReader();

            if (rdr.HasRows)
            {
                string navn = (string)rdr["navn"];
                string aktiv = "";
                string brugerType = rdr.GetString(rdr.GetOrdinal("brugerType"));

                b = new Bruger(navn, initialer, null, aktiv, brugerType);
            }

        finally
        {
            rdr.Close();
            conn.Close();
        }

        return b;
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. oktober 2010 - 21:04 #1
Jeg tror det er fordi du bruger SqlReader klassen forkert.

I stedet for:
if (rdr.HasRows)

prøv
if (rdr.Read())

Read() metoden får positionen i readeren til at gå en frem. Hvis denne ikke har været kaldt, vil der ikke være data tilgængelig.
Avatar billede cliffha Nybegynder
14. oktober 2010 - 22:45 #2
Mange tak, nu virker det.
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. oktober 2010 - 22:54 #3
Jeg smider et svar :)
Avatar billede cliffha Nybegynder
15. oktober 2010 - 20:08 #4
Så smider jeg lige nogle points.