Avatar billede hrg Nybegynder
13. oktober 2010 - 21:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Learning C# 3.0 side 52 eksempel

Jeg er helt grøn når det kommer til computere og programmering, og jeg prøver mig nu frem med diverse eksempler i bogen: Learning C# 3.0.
På side 52 som omhandler WriteLine () og output giver bogen et eksempel.
Når jeg prøver at skrive eksemplet af i visual studio 2010 får jeg fejl.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør galt.
Der er nogle som evt har resultatet liggende, og kan poste det, så jeg kan se hvordan det laves og hvad jeg gør galt?
Gerne meget udførligt, og ingen "genveje" da jeg skal have det hele fra scratch.
På forhånd mange tak for hjælpen ^_^
Avatar billede bvli Praktikant
13. oktober 2010 - 21:21 #1
Hvordan ser eksemplet ud?
Avatar billede hrg Nybegynder
13. oktober 2010 - 21:40 #2
jeg vil putte et billede ind, men jeg kan ikke uploade? jeg klikker på det under tekstboksen med blot hvor der står: link til billede
Avatar billede lasserasch Juniormester
13. oktober 2010 - 21:40 #3
Avatar billede hrg Nybegynder
13. oktober 2010 - 21:45 #4
Det er eksemplet på side 52 på det link du lige sendte mig.
Når jeg sidder og skriver det ind i console application.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication5
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
        }

Jeg ved ikke hvordan jeg skal skrive det korrekt ind? når jeg sidder og prøver mig frem får jeg fejl.
Så hvis der er nogen som har eksemplet korrekt tastet ind vil jeg meget gerne se hvordan det skal se ud.
Avatar billede lasserasch Juniormester
13. oktober 2010 - 21:45 #5
Men for at komme til det konkrete eksempel på side 52, så er ideen jo at du kan erstatte {0}{1}... med variabler.

F.eks. sådan her:

        private void Outputvars()
        {
            int age = 30;
            string name = "Lasse";
            Console.WriteLine("{0} er {1} år gammel", name, age);
        }

som ville udskrive følgende til konsollen:
"Lasse er 30 år gammel".

Mvh.
Lasse
Avatar billede hrg Nybegynder
13. oktober 2010 - 22:01 #6
ok, tak. der kommer ik noget frem når jeg trykker fn+F5, men den melder heller ikke fejl..
tak for hjælpen. Jeg prøver lige at kigge lidt mere på det.
Jeg er også ny inde på sitet. får du bare de der points automatisk eller skal jeg trykke på el sende dig noget? ved ik rigtig hvordan sådan noget fungerer
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2010 - 22:12 #7
proev med en:

Console.ReadKey();

foer afslutning paa Main!
Avatar billede hrg Nybegynder
13. oktober 2010 - 22:50 #8
det var simpelthen fordi at jeg havde lavet linieskift ligesom der står vist i bogen. dog ville programmet ikke have det- jeg skulle skrive det ud i en linie.
Avatar billede lasserasch Juniormester
14. oktober 2010 - 00:17 #9
Ja, linieskift er ikke tilladt midt i en tekst værdi i din kode.
Som udgangspunkt skal man altid forvente at en ny linie kun må starte efter ; eller ,

Jeg har afgivet et svar nu som du kan acceptere.

Mvh.
Lasse
Avatar billede lasserasch Juniormester
14. oktober 2010 - 00:22 #10
Med andre ord er følgende ugyldigt:

Console.WriteLine("{0} er {1} år
gammel", name, age);

mens følgende er gyldigt

Console.WriteLine("{0} er {1} år gammel",
name, age);

Mvh.
Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2010 - 02:56 #11
Det er måske værd at bemærke at:

Console.WriteLine(@"{0} er {1} år
gammel", name, age);

også er gyldigt!