Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2001 - 13:11 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Style på en option i en selectbox?

Hejsa,

Er der nogen der kan anvise en måde at få style (f.eks. understregning, fed, kursiv el.lign.) på en option i en selectbox??
Evt. et \"hack\"...

(IE 5.5+)

:-) Lars / altinet
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
25. juli 2001 - 13:12 #1
Ja.... 2 sek
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
25. juli 2001 - 13:17 #2
Øhh.. jeg kommer lige lidt i tvivl. Hvad er det helt præcist du vil ha\' med fed (etc)?
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2001 - 13:20 #3
Jamen kan du ikke bare bruge tags <U>, <B>, <I> om den tekst, du skriver ud for option\'en.
hth
jes
Avatar billede htx98i17 Professor
25. juli 2001 - 13:34 #4
hvis du tænker på f.eks. borders på en selectbox så understøttes det ikke..
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2001 - 13:44 #5
Det er inde i selve selectboksen, hvor jeg ønsker at kunne f.eks. understrege en enkelt option, gøre en anden fed, ændre font på en tredje o.s.v.

Det er muligt det er FOR simpelt, men jeg kan åbenbart ikke finde \"de vise sten\".

:-) Lars
Avatar billede callesen Praktikant
25. juli 2001 - 13:45 #6
Dette kan ændres - måske mere:
<select SIZE=\"1\" STYLE=\"font-size:16;color:white;background-color: green; border-width:20; font-size:24; font-family:sans-serif\">
<option VALUE=\"1\">1.valg
<option VALUE=\"2\">2.valg
<option VALUE=\"3\">3.valg
</SELECT>
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2001 - 13:49 #7
Det jeg foreslog ville tage sig sådan ud med callesen s forslag:

<option VALUE=\"1\"><U>1.valg</U>
<option VALUE=\"2\"><B>2.valg</B>
<option VALUE=\"3\"><I>3.valg</I>

Jeg kan slet ikke huske om det er lovligt, men det er vel ikke farligt at prøve ;~]
jes
Avatar billede repsac Nybegynder
25. juli 2001 - 13:51 #8
Hvis du har det i en .CSS-fil ... :)

SELECT {
    font-family : Tahoma, Verdana, sans-serif;
    color : #000000;
    font-size: 11px;
    etc. etc. etc. ...
}
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2001 - 14:56 #9
Ingen af ovennævnte eksempler virker eller opfylder mit behov :-(
Style på selve selectboksen fungerer fint, men er ikke det jeg har brug for. Jeg har brug individuel style på hver option i selectboksen, sådan som roenving i princippet foreslår. Det virker bare ikke...

:-( Lars
Avatar billede roenving Novice
25. juli 2001 - 14:57 #10
Øv ;=}
Avatar billede callesen Praktikant
25. juli 2001 - 15:21 #11
Hvad så med:
<select SIZE=\"1\">
<option VALUE=\"1\"STYLE=\"font-size:16;color:white;background-color: green; border-width:20; font-size:24; font-family:sans-serif\">1.valg
<option VALUE=\"2\"STYLE=\"font-size:16;color:white;background-color: black; border-width:10; font-size:24; font-family:sans-serif\">2.valg
<option VALUE=\"3\"STYLE=\"font-size:16;color:white;background-color: red; border-width:30; font-size:24; font-family:serif\">3.valg
</SELECT>
Avatar billede utah2000 Nybegynder
25. juli 2001 - 15:23 #12
du kan også i din .css laqve en class og så bruge den som følgende.

<option VALUE=\"1\" class=\"option_1\">1.valg
<option VALUE=\"2\" class=\"option_2\">2.valg
<option VALUE=\"3\" class=\"option_3\">3.valg

Jeg har ikke prøvet men tror at det virker
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2001 - 15:36 #13
>>utah2000: virker heller ikke..
:-) Lars
Avatar billede utah2000 Nybegynder
25. juli 2001 - 15:50 #14
ok, det var et forsøg, jeg tror så ikke det kan lade sig gøre at lave de 3 options forskellige skrifttyper.
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2001 - 16:09 #15
Jeg har fundet ud af, at color og backgroundcolor virker (takket være callesen), men det er vist også det eneste, selvom min CSS reference siger at alle font- ting skulle gælde for alle HTML elementer. Desværre opfylder det ikke mit behov.

:-) Lars
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2001 - 16:10 #16
Jeg lader spørgsmålet være åbent et par dage endnu, så hvis der er nogen der komemr i tanke om noget, så.....

:-) Lars
Avatar billede callesen Praktikant
25. juli 2001 - 16:51 #17
Hvad er det du vil ændre?
Avatar billede altinet Nybegynder
26. juli 2001 - 11:20 #18
Jeg vil gerne ændre en enkelt (eller flere) option(s) til f.eks. fed skrift, og en (eller flere) andre til understreget.

:-) Lars
Avatar billede callesen Praktikant
26. juli 2001 - 12:51 #19
Desværre - jeg kan også kun få STYLE\'s og tags der vedrører skrifttype til at virke for hele <SELECT>\'en og ikke specitikt på <OPTION>. Løsningen kunne være at lave en javascript menu-dropdown-box. Her kan man få <SELECT>\'s funktionalitet og samtidigt have fuld kontrol over skrifttypejusteringer.
Avatar billede altinet Nybegynder
26. juli 2001 - 12:54 #20
Ja det var selvfølgelig en mulighed, men desværre ikke brugbar i mit tilfælde.

Jeg lukker spørgsmålet...tak for indsatsen alle...

:-) Lars