Avatar billede quqdk Praktikant
07. oktober 2010 - 20:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opbygning af database fra bunden.

Hej alle,

Jeg står og skal til at opbygge en database fra bunden, og tænkte på om der er nogen der vil hjælpe mig igang, og eventuelt kommentere hvad jeg laver i løbet af forløbet, og komme med gode råd og fif?

Pointen er at jeg skal lave en database der beregner forsinkelser af leveringstider på varebestillinger.
Jeg har prøvet at lave det i Excel, men da vi på månedsbasis har over 3000 bestillinger, bliver det et ret tungt regneark, og databaser ville dermed lettere kunne håndtere den mængde rådata.

Hvis nogen kunne give mig en god guide på dansk for absolut begyndere (Access 2007), ville det være en super hjælp.

Mvh,
Avatar billede mugs Novice
07. oktober 2010 - 20:39 #1
Jeg bruger 2003, men de grundlæggende principper for en db er de samme.

Sørg for at få dine tabellern opbygget korrekt:

- Der skal være en primær nøgle i hver tabel.
- Tabellerne skal indeholde alle data, der er i "familie" med hinanden.
- Træk relationer mellem dine tabeller og sørg for, at de er korrekte.
Avatar billede neoman Novice
07. oktober 2010 - 20:47 #2
Og ellers er der en tutorial der dækker det grundlæggende her, dog på engelsk http://www.baycongroup.com/access2007/index.html
Avatar billede quqdk Praktikant
07. oktober 2010 - 21:13 #3
Okay, prøver lidt frem - men hvordan får jeg lov til at skrive dato formatet: dd-mm-yyyy hh:nn,
og jeg vil indtaste det som ddmmyyyyhhnn

Jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert, men jeg får følgende at vide:

"The value you entered isnt valid for this field"
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2010 - 22:56 #4
inputmaske og format kan godt volde en del problemer og det er ikke altid, at det egentlig virker!~)

...men en løsning kan være at lave et indtastningsfelt og derfra overføre dato og tid til dit datofelt. Dit datofelt kan godt vise det i det format, som du taler om, men det vil have det ind, som standard datoformat... det er egentlig temmelig frustrerende...

...men som sagt:

Lav et indtastningsfelt, som har inputmasken 000000000000 og på efteropdateringshændelsen (i vba) ligger du dette:

Private Sub DitIndtastningsFelt_AfterUpdate()
Me.DitDatoFelt = DateSerial(Mid(DitIndtastningsFelt, 5, 4), Mid(DitIndtastningsFelt, 3, 2), Left(DitIndtastningsFelt, 2)) & " " & TimeSerial(Mid(DitIndtastningsFelt, 9, 2), Right(DitIndtastningsFelt, 2), 0)
Me.DitIndtastningsFelt = Null
End Sub

Dit datofelt giver du formatet: ddmmyyyyhhnn

Så ser det ud som du ønsker, men hvis du stiller dig i datofeltet, så ser du problemet. Den skifter til standard datoformat.

Hvis du får det sat lidt fikst op så du kun tab'er igennem indtastningsfeltet, så kan du måske bruge denne løsning. Det ville også kunne scannes ind i dette felt...

Hvis du iøvrigt skal have nogle retningslinier til din db, så er jeg nød til at se din excel fil og din db eller hvad der nu er af den!~)

spg.eksperten@gmail.com
Avatar billede mugs Novice
08. oktober 2010 - 09:13 #5
I din tabel kan du lave flg. inputmaske:

0000-00-00\ 00:00;0;-

og format:

dd-mm-yyyy hh:nn

Husk at inputmaske er den måde hvorpå du indtaster data og formatet er det dine øjne ser på skærmen.
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2010 - 08:07 #6
Beskyt dig selv mod version 2007
mvh finb
Avatar billede MNS Nybegynder
23. oktober 2010 - 00:38 #7
Hvis jeg ikke er misforstået,så den er på den måde .

<%
'Returnerer den aktuelle dato på serveren
response.write date  & "<br>"
response.write now
%>
Avatar billede quqdk Praktikant
02. november 2010 - 11:04 #8
ingen af ovenstående løsninger virkede...