Avatar billede lk1218 Nybegynder
06. oktober 2010 - 09:09 Der er 4 kommentarer

Datotabel - hvordan får jeg 4 januar 2010 til at være uge 1

Kære alle sammen,

Jeg forsøger at lave et datoark som skal indeholde kolonnerne

år, måned, uge, ugedag, dato (i formatet 4. januar 2010), dato2 (i formtatet 04-01-2010)

Når jeg benytter formual

=år(E2)
=måned (E2)
=uge.nr(E2,2)
=UGEDAG(E2;2)
hvor E2 indeholder "dato" (i formtatet 4.januar 2010)
så bliver 1. januar 2010 uge 1 og hvis man kigger på en kalender så er 1. januar 2010 uge 53 og 4. januar til 10 januar er uge 1
Hvordan får jeg det ændret?
Avatar billede lk1218 Nybegynder
06. oktober 2010 - 09:17 #1
Under Hjælp i Excel står der faktisk følgende så jeg ved ikke om det kan lade sig gøre:

Funktionen UGE.NR betragter den uge, som 1. januar indgår i, som den første uge i året. Der findes imidlertid en europæisk standard, som definerer den første uge i det nye år som den, der har flest dage (fire eller derover). Dette betyder, at i år, hvor der er tre eller færre dage i den første uge af januar, returnerer funktioen UGE.NR ugenumre, som er ukorrekte i forhold til den europæiske standard.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. oktober 2010 - 09:19 #2
Det er korrekt at Excel ikke ligefrem kan li' ISO standarden. Du kan programmere dig udenom. Prøv fx http://www.rondebruin.nl/weeknumber.htm

Og vær så opmærksom på at visse udenlandske lande kan du ikke regne med at de bruger samme ugenummerering.
Avatar billede finb Ekspert
06. oktober 2010 - 13:37 #3
Installer "Analysis Tool Pack", der er en funktion, der hedder
UGENR, hvor du kan angive, om ugenummer-formatet skal være dansk eller amerikansk, så finder Excel selv ud af det.

Mvh finb
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2010 - 20:04 #4
finb - inden du udtaler dig så skråsikkert, var det måske en ide at overveje, om der kunne være noget om det, der nævnes i post #2 af erikjacobsen.