Avatar billede zydy Nybegynder
04. oktober 2010 - 15:45 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Udtræk af windows aktiveringstatus til script.

Hej med jer,

Jeg er ved at udarbejde et script som skal finde ud af om Windows er aktiveret eller ej.
Mit primære mål er til Windows 7, men har folk svaret til XP vil jeg gerne have det også.

Jeg ved "slmgr.vbs -xpr", kan gøre jobbet for mig. Er bare ikke helt tilfredsstillet da jeg får svaret i echo. Kunne godt tænke mig at "importere" objektet (objProduct, som findes i slmgr.vbs), som indeholder status værdien.

Hvis der findes en lettere, eller en hel anden måde er jeg selvfølgelig åben for det også.

På forhånd tak.
Avatar billede zydy Nybegynder
07. oktober 2010 - 10:08 #1
Er mit spørgsmål ikke defineret præcist nok?
Eller er der ingen der kan svare?
Avatar billede zydy Nybegynder
27. juli 2012 - 09:46 #2
Beklager har været lidt inaktiv.
Jeg fandt selv svaret. Man kan trække aktiveringsstatus ud fra WMI.
Hvis nogen skulle være i tvivl, er det et VB Script.
Det eneste der mangles er en funktion til at tjekke hvilken Windows version scriptet køres på.

if bWinXP Then

    Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\.\root\CIMv2")
    Set colItems = objWMIService.ExecQuery( _
    "select * from Win32_WindowsProductActivation",,48)

    For Each objItem in colItems

        if (objItem.ActivationRequired=0) then
            sActivationState="Activated"
        End If
    next
Else
    'Hvis det er en Vista eller 7
    Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\.\root\CIMv2")
    Set colItems = objWMIService.ExecQuery( _
    "select * from SoftwareLicensingproduct",,48)

    For Each objItem in colItems
        if objItem.LicenseStatus=1 then
            sActivationState="Activated"
        End If
    next

End If