Avatar billede Hoejgaardurbak Nybegynder
04. oktober 2010 - 14:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Generere tilfældige pladser i lokale

Hej

Jeg er ved at lave et lille excelark, som kan placere 22 elever tilfældigt på stolene i et klasselokale.
Jeg bruger cellerne i arket til at illustrere stolene.
Hvordan kan jeg få excel til at udtage en elev fra en liste, placere eleven i en celle, og herefter ikke udtage eleven igen...? (-og så fremdeles.... indtil alle elever er placeret).

En slags udtræk uden tilbagelægning fra en liste med elevernes navne....

Det er sikkert ikke så svært, har prøvet med "Vælg" funktionen, men uden held... håber på svar, da ungerne gerne vil have nye pladser :-)

Thomas
Avatar billede tjacob Juniormester
04. oktober 2010 - 14:50 #1
En måde at gøre det på:

skriv tallene 1 til 22 i celler A1 til A22
I celle B1 skrives: =SLUMP()
Derefter 'trækkes' formlen i B1 ned til B22
Marker celler A1 til B22, og sorter efter B-kolonne.
Nu har du tallene 1 til 22 i tilfældig rækkefølge i kolonne A.
Avatar billede tjacob Juniormester
04. oktober 2010 - 14:52 #2
Ellers kan det naturligvis laves med en makro. Sig til hvis du ønsker det.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. oktober 2010 - 19:07 #3
I celle A1 skrives: =PLADS(B1;$B$1:$B$22)
Derefter 'trækkes' formlen i A1 ned til A22
I celle B1 skrives: =SLUMP()
Derefter 'trækkes' formlen i B1 ned til B22
I celle C1:C22 skrives: 1 til 22
I celle D1:D22 skrives: Navne
Listen i celle C1:D22 markeres og døbes "Elev"

I celle med bord nr.1 skrives: =INDEKS(Elev;A1;2)
I celle med bord nr.2 skrives: =INDEKS(Elev;A2;2)
I celle med bord nr.3 skrives: =INDEKS(Elev;A3;2)
osv...

Generere tilfældige pladser ved åbning af fil, eller ved tryk på F9
Funktioner --> Indstillinger --> Beregning --> Manuel i stedet for Automatisk og Generer tilfældige pladser ved tryk på F9
Avatar billede Hoejgaardurbak Nybegynder
05. oktober 2010 - 13:08 #4
Hej Store-Morten

1000 tak for udførlig og præcis vejledning.
Arket virker 100% efter hensigten, og nu bliver min 7.klasse
glade i morgen, når de kan få nye pladser, genereret direkte
fra computeren (projektoren)...

Thomas
Avatar billede Hoejgaardurbak Nybegynder
05. oktober 2010 - 13:10 #5
Gav jeg lige mig selv point der????
Var din post en kommentar, og ikke et svar Morten?

Beklager, men hvordan giver jeg så DIG de 60 point?

Thomas
Avatar billede panebb Novice
05. oktober 2010 - 14:49 #6
opret et nyt sp med henvisning til dette og kald det point til Store-Morten