Avatar billede circadian Nybegynder
02. oktober 2010 - 22:54 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Table rowspan, tekst helt i top

Hvis I kigger i den grå boks her:
http://www.angelfire.com/fl5/html-tutorial/tables/tr2code.htm

Teksten "left top" ønsker jeg skal være på højde med "top middle", altså "left top" skal ikke hænge der og flyde i midten af det hele, men skal være helt øverst.

Jeg opretter dette spørgsmål i C# fordi min kode består af asp elementer og ikke <tr> fx.

<asp:TableCell RowSpan="5" ID="quotecell">

Dette er den eneste rowspan linje der er i min tabel, og den indeholder et billede, som - ligesom teksten ovenfor - skal være helt øverst og ikke hænge i midten. Har prøvet diverse CSS tricks, men kan ikke lige få det til at virke.
Avatar billede keysersoze Guru
03. oktober 2010 - 09:19 #1
Om du opbygger en tabel vha HTML eller C# gør ingen forskel - for outputtet bliver alligevel det samme, nemlig en HTML table.

Du har ingen DOCTYPE, hvilket der ellers bør være (se fx her hvorfor http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx ) og alt afhængig af den kan der være forskellige løsninger - den i mine øjne mest korrekte løsning er at benytte CSS, nemlig ved at sætte en CssClass på din TableCell som har vertical-align: top; på.

<asp:TableCell RowSpan="5" ID="quotecell" CssClass="dincssklasse>

.dincssklasse
{
  vertical-align: top;
}

hvis du vil gøre det generelt for alle tablecells så lav din CSS sådan;

td
{
  vertical-align: top;
}
Avatar billede circadian Nybegynder
03. oktober 2010 - 09:45 #2
#1
Sorry, skulle måske have pointeret at den hjemmeside jeg linkede til ikke er min egen.

Det med vertical-align virker lige som det skal, takker.