Avatar billede Slettet bruger
27. september 2010 - 21:23 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Problem med OOo i openSUSE

Hver gang jeg går i tekstbehandling og trykker Ctrl+O eller åbn, bryder OpenOffice sammen. Så det er ikke muligt at komme til mine dokumenter fra OOo.

Lagde mærke til ved installationen af openSUSE 11,3 at der netop var få pakker til OpenOffice, der ikke kunne hentes. Så måske skal forklaringen findes der ?

Da OpenSUSE fungerer næsten optimalt, håber jeg meget at dette også kan laves.

Måske nogen har en ide ?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2010 - 21:41 #1
Det er kun når jeg bruger ikonet fra desktopmappen på skrivebordet, at OOo bryder sammen. Ikke i hjemmemappen med højreklik på en odt eller en doc fil.
Avatar billede double-g Juniormester
28. september 2010 - 20:15 #2
Hvis du højreklikker på desktopikonet og vælger

"egenskaber" / "indstilling af ikon" (afhængigt hvilken type ikon det er) -> program

er der så ekstra tilføjelser til "kommando" ?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2010 - 20:56 #3
oofromtemplate står der under kommando

$HOME  under arbejdssti

og det store felt for understøttede filtyper er tomt.

Har selv en ide om at det måske kun er genvejen der er i udu, men kan ikke finde stien tik OOo.

Måske højreklik på desktopmappe og opret ny link til program kunne være en mulighed ?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2010 - 21:04 #4
Men det med genvejen er noget vrøvl, da der sker det samme fra

startmenu ---favoriter- tekstbehandling
Avatar billede double-g Juniormester
28. september 2010 - 22:06 #5
Virker det hvis du åber en konsol og skriver oowriter ?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 04:09 #6
Nej: Denne besked fra konsollen:

X-Error: RenderBadPicture (invalid Picture parameter)
Major opcode: 152
Resource ID:  0x3a01255
Serial No:    25664 (25664)
These errors are reported asynchronously,
set environment variable SAL_SYNCHRONIZE to 1 to help debugging
Avatar billede double-g Juniormester
29. september 2010 - 09:22 #7
med lidt held ligger fejlen i den skabelon der åbnes når OpenOffice er "tom".

Men jeg kan ikke huske hvad skabelonen hedder. Prøv at finde mappen ".ooo3" i dit homedir og flyt den væk.

OpenOffice skal selvfølgelig være lukket mens.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 12:14 #8
Kan ikke finde finde ooo3 i hjemmemappen. men med find filer dukker disse 2 mapper op i root.

ooo3 urs/share/

ooo3usr/lib

Så vidt jeg kan se de eneste ooo3'er der er.

Det er mapper, der indeholder diverse filer, men ingen der hedder ooo3.
Avatar billede double-g Juniormester
29. september 2010 - 12:52 #9
du har set der er et punktum foran .ooo3 , ikke ?

altså en skjult mappe...
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 13:09 #10
uha nej.

Det har du ellers lært mig engang, da jeg lille lave sikkerhedskopi af mappen Thunderbird, jeg ikke kunne se på skrivebordet.

Så kommer .ooo3 frem i hjemmemappen.  Igen en mappe der inderholder flere mapper, bl.a User der igen indeholder flere mapper og filer.

Skal jeg slette den ?
Avatar billede double-g Juniormester
30. september 2010 - 09:14 #11
Sletning er nok lige drastisk nok. Bare flyt den et andet sted hen eller omdøb den. Så opretter OpenOffice (eller skal vi begynde at kalde den for det nye navn, LibraOffice, allerede :-)  ?) en ny mappe når den starter næste gang. Dvs. du har muligheden for at kopiere div. indhold af den oprindelige mappe tilbage igen bagefter
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 13:14 #12
Ved godt at slette lød voldsomt, i stedet for flytte, men nu kan man jo gendanne fra en papirkurv, og så er vel den bedste mulighed for at mappen havner det rigtig sted bagefter.

Er lige nødt til at vide hvordan jeg stiller Dolphin til at vise skjulte filer. ?

Har faktisk bøvlet en del med at finde det.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 13:46 #13
PS: LibreOffice er ok for mig og rigtig fint OOa kunne gøre sig fri fra Oracle
Avatar billede double-g Juniormester
30. september 2010 - 19:40 #14
- Vis -> vis skjulte filer

????
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 20:04 #15
Forstår godt hvis du ryster på hovedet af mig, mht. skjulte filer.

Det stod jo lige for næsen af mig.  Det var så godt som alle indstillinger jeg havde været i, men ikke set vis skjulte filer.

Endnu en gang må jeg sige, at du er min redningsmand. Problemet blev løst bare ved at omdøbe .ooo3.

Nu glemmer jeg aldrig det punktum foran og det med skjulte filer. hvis du lægger et svar.

Tusind tak for din hjælp. En stor lettelse at det kom i orden.
Avatar billede double-g Juniormester
30. september 2010 - 20:19 #16
Nu kom jeg så lige i tanke om at dengang med Thunderbird, havde jeg også et hulens hyr med i det hele taget at overbevise dig om at der rent faktisk var et punktum foran.

Ja det er jo somregel øjnene man først blive blind på :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 20:30 #17
Har det skidt med ikke at se vis skjulte filer.

Nogle gange skal man ikke gøre tingene sværere, end de er. Ellers fremstår man jo son et stort fjols.

Det vigtigste er alligevel at det fungerer nú.

Det var lidt sammeme metode vi engang brugte her:

http://www.eksperten.dk/spm/892703

Hvor du også fandt nogle defekte filer, der skulle fjernes.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2010 - 20:42 #18
double-g : Tror ikke du har læst #10
Avatar billede double-g Juniormester
30. september 2010 - 20:55 #19
Ahr, det skal du ikke tage alt for tungt. Jeg bruger selv Krusader, så jeg måtte også lige kikke indstillingerne i Dolphin igennem 2 gange inden det gik op for mig at jeg kikkede det helt forkerte sted :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2010 - 11:07 #20
Nu kunne jeg selvfølgelig ikke holde fingerne væk fra Krusader. Havde aldrig hørt om det program før.

Det ser absolut spændende ud.
Har allerede fundet vis skjulte filer i Krusader.  :-) Så selvom det er mere avanceret end Dolphin, må det også være et program, jeg kan lære at bruge

Som jeg skrev i #10 fik det famøse punktum også mine tanker til at huske tråden om Thunderbird. Visse tråde sætter sig fast.

Derfor er jeg også sikker på, at jeg husker det nu.
Avatar billede double-g Juniormester
03. oktober 2010 - 16:31 #21
Advarsel : Når først du har vænnet dig til at filhåndtering i Krusader kan klares med <tab>, backspace, pil op, pil ned, mellemrum, Funktionstasaterne og ctrl+d (for hurtigt at hoppe til de mest brugte positioner som du på forhånd har bogmærket), så vil du være nødt til at installere Windowsudgaven ,TotalCommander, på alle de Windowsmaskiner du efterfølgende skal benytte

:-)