Avatar billede challenge Praktikant
27. september 2010 - 17:53 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Makefile undermapper of opdeling af kilde

Hej Eksperter,

Jeg er ved at implementere et excell-addin vha. Excel 2010 SDK'en. I denne forbindelse bruger jeg den medfulgte makefile for således at compile mit add-in. Da jeg dog ved, at projektet kommer til at indeholde en masse 'moduler' (dvs. en masse seperate .c-filer), ønsker jeg at opdele min kode i flere undermapper og seperate .c-filer.

Nedenfor se ønsket struktur:
TOP-LEVEL-DIR
|-CORE (indeholdende filer krævet for at add-in'et virker)
|-MODULE 1 (indeholder filer ved. modul 1)
|-MODULE 2 (indeholder filer ved. modul 2)
|- ETC.

Da jeg imidlertid ingen erfaring med makefiles har, vender jeg mit søgende blik hertil. Nedenfor den makefile der fulgte med SDK'en. Indtil videre har jeg kun core-filerne, udgjort af filerne GENERIC.c, GENERIC.h og GENERIC.def.

Hvorledes modificerer jeg denne makefile således at min struktur kan lade sig gøre?

!if "$(TYPE)" == ""
TYPE=DEBUG
!endif

SDKDIR  =  C:\Users\Administrator\Documents\Invest\Excel2010XLLSDK
GENERICDIR=    .
!if "$(PLATFORM)" == "Win32" || "$(PLATFORM)" == "x86" || "$(PLATFORM)" == ""
GENERICBUILDDIR = $(GENERICDIR)\$(TYPE)
PREVDIR = .\..
TARGETLIBDIR = $(SDKDIR)\lib
DLLDEF_FLAGS = -def:$(PREVDIR)\generic.def
!else
GENERICBUILDDIR = $(GENERICDIR)\$(PLATFORM)\$(TYPE)
PREVDIR = .\..\..
TARGETLIBDIR = $(SDKDIR)\lib\$(PLATFORM)
DLLDEF_FLAGS =
!endif
TARGETINCDIR = $(SDKDIR)\include
TARGETSRCDIR = $(SDKDIR)\src

PROJ = GENERIC

COPY=copy /Y

!if "$(RM)" == ""
RM=-del /f /q
!endif

!if "$(RMDIR)" == ""
RMDIR=-rd /S /Q
!endif

all : TARGET_DELIVER

GENERIC_BINARY  = $(PROJ).xll
GENERIC_PDB    = $(GENERICBUILDDIR)\$(PROJ).pdb
GENERIC_INCLUDE  = /I"$(GENERICDIR)" /I"$(TARGETINCDIR)" /I"$(TARGETSRCDIR)"

!if "$(TYPE)" == "DEBUG"
GENERIC_LIBS = msvcrtd.lib  kernel32.lib user32.lib gdi32.lib winspool.lib comdlg32.lib advapi32.lib shell32.lib ole32.lib oleaut32.lib uuid.lib odbc32.lib odbccp32.lib $(TARGETLIBDIR)\Frmwrk32.lib $(TARGETLIBDIR)\xlcall32.lib
!else
GENERIC_LIBS = msvcrt.lib  kernel32.lib user32.lib gdi32.lib winspool.lib comdlg32.lib advapi32.lib shell32.lib ole32.lib oleaut32.lib uuid.lib odbc32.lib odbccp32.lib $(TARGETLIBDIR)\Frmwrk32.lib $(TARGETLIBDIR)\xlcall32.lib
!endif

!if "$(TYPE)" == "DEBUG"
GENERIC_LIB_OPTS = /OUT:$(GENERIC_BINARY)  /subsystem:windows $(DLLDEF_FLAGS) /DEBUG /INCREMENTAL:NO
!else
GENERIC_LIB_OPTS = /OUT:$(GENERIC_BINARY)  /subsystem:windows $(DLLDEF_FLAGS) /RELEASE /NODEFAULTLIB:msvcrtd.lib /OPT:NOICF
!endif

!if "$(TYPE)" == "DEBUG"
GENERIC_DEFINES  = /D"WIN32" /D"_WINDOWS" /D"_MBCS" /D"_USRDLL" /D"GENERIC_EXPORTS" /D "_DEBUG"
!else
GENERIC_DEFINES  = /D"WIN32" /D"_WINDOWS" /D"_MBCS" /D"_USRDLL" /D"GENERIC_EXPORTS" /D "NDEBUG"
!endif

GENERIC_OBJ =    "GENERIC.obj"

.SUFFIXES:    .cpp .c .obj

!if "$(TYPE)" == "DEBUG"
CPPFLAGS        =/Od /W3 /WX /EHsc /Zi /MDd /Fd"$(GENERIC_PDB)" /Fo"$(GENERICBUILDDIR)\\"
!else
CPPFLAGS        =/W3 /WX /EHsc /MD /Fo"$(GENERICBUILDDIR)\\"
!endif

minclean:
    $(RM) "$(GENERICBUILDDIR)\*.obj" 1>nul 2>nul
    $(RM) "$(GENERICBUILDDIR)\*.lib" 1>nul 2>nul
    $(RM) "$(GENERICBUILDDIR)\*.exp" 1>nul 2>nul
    $(RM) "$(GENERICBUILDDIR)\*.manifest" 1>nul 2>nul
    $(RM) "$(GENERICBUILDDIR)\*.res" 1>nul 2>nul
!if "$(TYPE)" == "DEBUG"
    $(RM) "$(GENERICBUILDDIR)\*.pdb" 1>nul 2>nul
!endif

clean:
    $(RM) "$(GENERICBUILDDIR)\*.*" 1>nul 2>nul
    $(RMDIR) $(GENERICBUILDDIR) 1>nul 2>nul

"$(GENERICBUILDDIR)":
    if not exist "$(GENERICBUILDDIR)" mkdir "$(GENERICBUILDDIR)"

TARGET_DELIVER: "$(GENERICBUILDDIR)" $(GENERIC_OBJ)
    cd $(GENERICBUILDDIR)
    link.exe /DLL /manifest /nologo $(GENERIC_OBJ) $(GENERIC_LIB_OPTS) $(GENERIC_LIBS)
    mt.exe /nologo /outputresource:"$(GENERIC_BINARY);#2" /manifest "$(GENERIC_BINARY).manifest"

.cpp.obj:
    $(CPP) /nologo $(CPPFLAGS) $(GENERIC_INCLUDE) $(GENERIC_DEFINES) /c $<

.c.obj:
    $(CPP) /nologo $(CPPFLAGS) $(GENERIC_INCLUDE) $(GENERIC_DEFINES) /c $<

FUNC1.c.obj:
    $(CPP) /nologo $(CPPFLAGS) $(GENERIC_INCLUDE) $(GENERIC_DEFINES) /c $<
Avatar billede challenge Praktikant
27. september 2010 - 18:00 #1
Hvis det er nemmere at skrive en helt ny makefile er jeg også interesseret i at høre, hvorledes dette bør gøres (eks. opdeling i flere makefiles).
Avatar billede challenge Praktikant
29. september 2010 - 19:47 #2
Not'n.