Avatar billede ThomasRic Nybegynder
26. september 2010 - 07:57 Der er 1 kommentar og
1 løsning

2 NAS på samme router?

Jeg vil gerne have en NAS mere på mit LAN, men kan ikke gennemskue, hvordan jeg lettest og smartest forwarder FTP til mere end een.
Jeg tænker, det er noget med en ekstra IP, men jeg vil jo gerne have dem begget til både FTP og netværksdrive.
Er der nogen, der har en god ide til, hvordan det skal hægtes sammen?
Avatar billede daquar Nybegynder
26. september 2010 - 08:14 #1
Du kan sætte FTP til at lytte på to forskellige porte, dermed kan de bruge samme eksterne FTP.

Det er iøvrigt en god ide slet ikke at bruge standardporten 21 lige gyldig hvor mange FTP'er man har kørende.

Hvis du har en nyere router har du sikkert mulighed for at vælge at den interne port og den eksterne er forskellige:

Service  Intern Port Ekstern Port Intern IP
FTP1    21          12021        192.168.1.15
FTP2    21          13021        192.168.1.16

Når du skal forbinde udefra, sætter du så din FTP op til at forbinde til din eksterne IPE og en af de eksterne porte.
Avatar billede ThomasRic Nybegynder
26. september 2010 - 08:21 #2
Mange tak for det. Så slipper jeg også for flere IP adresser.
Nu håber jeg det ikke er for indviklet at opsætte FTP-klienter til andre porte. :)