Avatar billede kasper3 Nybegynder
24. september 2010 - 13:12 Der er 7 kommentarer

Fjerne transparency på tekst

Jeg har en div hvor jeg har lavet baggrunds farven transparant, den tekst jeg har lagt ind i diven bliver også transparant jeg vil gerne have at den skal være helt tydelig hvordan gør jeg det?
Avatar billede stenger Nybegynder
24. september 2010 - 14:32 #1
Har du et link? For det lyder sgu lidt mærkeligt :)

Det er ikke bare fordi at teksten har samme farve som den bagvedliggende baggrund, vel?
Avatar billede kasper3 Nybegynder
27. september 2010 - 08:51 #2
Jeg bruger følgende CSS til min div class:

filter:alpha(opacity=50);
-moz-opacity:0.5;
-khtml-opacity: 0.5;
opacity: 0.5;
height:100px;
width:200px;
position:absolute;
padding-top:100px;
background-color:#0F0;

De 4 første sørger for at gøre baggrunden transparant i forskellige browsere, men gør som sagt at den tekst jeg placerer i min div også bliver transparant.
Avatar billede stenger Nybegynder
27. september 2010 - 09:17 #3
Ligger din tekst i et p-tag eller lignende?

For kan du så ikke bare ramme den via din CSS, altså .dindivclass p {} og så enten fjerne alle dine opacity egenskaber på denne nye CSS eller sætte den til 1?

/Stenger
Avatar billede kasper3 Nybegynder
27. september 2010 - 11:44 #4
Min tekst ligger i en h1 og jeg har prøvet at sætte opacity til 100 og 1.0 i min CSS, det virker ikke. Har også forsøgt at fjerne alt tekst styling det virker heller ikke...
Avatar billede stenger Nybegynder
27. september 2010 - 13:14 #5
Hmm.. godt spørgsmål.

Måske du skulle overveje om der ligger noget jQuery derude, som du kan bruge istedet?

Opacity via CSS er (i mine øjne) ikke superoptimalt og slet ikke cross-browser venligt.

Har du evt. et testlink til siden?
Avatar billede kasper3 Nybegynder
27. september 2010 - 13:24 #6
Det kan sikkert godt løses med noget jquery alle javascript. Jeg har fundet en løsning hvor jeg har lavet en ny div der indholder teksten og så lagt den oven på den transparante div ved hjælp af position: absolute.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2010 - 20:58 #7
Der er ikke andre måder at gøre det på. PT er opacity settings nedarvet og kan ikke ophæves for child elements.