Avatar billede n_j_b Nybegynder
23. september 2010 - 13:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

JAVA/AJAX - ÆØÅ-problem!

Hej experter. Jeg har et problem visningen af de danske specialtegn æøå.
Ved en form sender jeg en tekst med æøå til min AJAX-funktion som står nedenfor, som derefter henter oplysninger tilbage fra en ekstern PHP-fil

______

function send_tekst() {
    var tekst = $("input[name=tekst]").val();
    if( tekst == false) {
    $("#besked_div").html("Indsæt en tekst!");
    } else {
        $.ajax({
            type: "POST",
            url: "tekst_call.php",
            data: "tekst=" + tekst,
            timeout: 5000,
            error: function() { alert("Der skete en fejl. Prøv igen senere!"); },
            beforeSend: function() { $("#besked_div").html("Teksten behandles"); },
            success: function( data ) { $("#besked_div").html(data); }
                    })
                        }
______

Problemet er, at jeg får vist "æøå" i stedet for "æøå" i min "besked_div"

Hvis jeg springer AJAX-funktionen over og kommunikere direkte til PHP-filen fra formen, så vises æøå rigtigt. Derfor går jeg ud fra, at det er AJAX-funktionen ovenfor, der skal rettes til.

Både formen og den eksterne PHP-fil er sat til iso-8859-1.

Hvad skal jeg gøre for at få æøå vist rigtigt?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
23. september 2010 - 13:15 #1
Avatar billede n_j_b Nybegynder
23. september 2010 - 14:03 #2
Tak for dit svar.

Er der ikke en måde jeg kan fortælle mit ajax-script, at den skal behandle min tekst med iso-8859-1 i stedet for UTF-8 som den sikkert gør?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
23. september 2010 - 16:39 #3
Hvis du finder ud af det vil jeg gerne vide det :-) Har ledt længe
Avatar billede majbom Novice
23. september 2010 - 19:15 #4
ajax understøtter ikke iso-8859-1 - du skal bruge utf8 - så slipper du også for at konvertere dine specielle tegn...
Avatar billede majbom Novice
10. november 2010 - 14:20 #5
kom du videre?